​Skupina PKP CARGO představila nové strategické cíle

​Skupina PKP CARGO představila nové strategické cíle

Nejpozději za pět let se skupina PKP CARGO chce stát lídrem trhu ve střední a východní Evropě. To je jeden z cílů nové strategie, jež skupina představila koncem ledna.

Nová strategie skupiny PKP CARGO je odpovědí na výzvy a příležitosti, které poskytuje polský a zahraniční trh. Skupina nechce omezit svou úlohu pouze na funkci dopravce, ale bude ve stále širším měřítku poskytovat komplexní logistické služby.

Strategie určuje vizi a poslání skupiny PKP CARGO na roky 2019 až 2023, ale s vyhlídkou až do roku 2038. Podle vedení je to nejdůležitější dokument pro skupinu PKP CARGO, protože ukazuje směr vývoje a je také součástí její integrace.

Dosáhnout do pěti let vedoucího postavení na trhu ve střední a východní Evropě má PKP CARGO pomocí získání postavení jedničky v oblasti Trojmoří čili v panevropských dopravních koridorech sever-jih. PKP CARGO se také snaží získat dominantní postavení na trasách Nové hedvábné stezky na území Evropské unie. V obou případech se to bude týkat jak objemu přepravených nákladů, tak i provedených přepravních výkonů. Pozice lídra, které chce skupina dosáhnout do roku 2023, má být dále upevňována v letech 2023 až 2038.

Zvyšování podílu na domácím trhu

Také na domácím trhu má skupina PKP CARGO zdravé ambice. V současné době skupina podle vlastních údajů ovládá téměř 50 procent železničních přeprav v Polsku z hlediska přepravních výkonů. V roce 2023 se očekává, že tento ukazatel vzroste až na 65 procent. „Stanovili jsme si ambiciózní cíl, ale je realizovatelný,“ ujistil Czesław Warsewicz, předseda představenstva PKP CARGO. „Část růstu nám zajistí organický rozvoj skupiny, ale důležité budou také akvizice. Doufáme, že brzy budeme moci informovat o našich prvních rozhodnutích v této oblasti,“ vysvětlil Czesław Warsewicz.

Akvizice má skupina v plánu i na zahraničních trzích, protože jí pomůže urychlit a usnadnit plán expanze na euroasijských trzích.

Důraz na komplexní služby v intermodálním sektoru

PKP CARGO upouští od image společnosti jako železničního dopravce, který pouze přijímá a realizuje objednávky na vlakové přepravy nákladů. Skupina musí rozšířit svůj profil činnosti tak, aby uplatnila v praxi cíle zakotvené ve strategii. „Proto bude důležité usilovat o to, aby se PKP CARGO stala specializovaným logistickým operátorem, který poskytuje komplexní služby, zejména v intermodálním sektoru, tedy obsluhuje přepravy od dveří ke dveřím,“ vysvětlil Czesław Warsewicz. Za tímto účelem bude PKP CARGO usilovat o přípravu nejkonkurenceschopnější nabídky pro obchodní partnery na Nové hedvábné stezce a v oblasti Trojmoří. Předseda představenstva Czesław Warsewicz uvedl, že se skupina snaží rychle reagovat na výzvy, které přináší globalizace, a využívat přirozené výhody a silné stránky, kterými jsou rychlý hospodářský rozvoj Polska a tím i rostoucí mezinárodní postavení země. Odborníci pak považují za prvořadou výhodu Polska jeho polohu na křižovatce nejdůležitějších obchodních cest.

Expanzi pomůže digitalizace a optimalizace procesů

Procesu domácí a zahraniční expanze bude napomáhat zvyšování provozní efektivity, a to prostřednictvím digitalizace a informatizace, jakož i optimalizace přepravních procesů. Skupina PKP CARGO chce rovněž zlepšovat efektivitu procesů v oblasti využívání vozového parku a jeho modernizace a také správy majetku všech společností.

Neméně důležitá je pro vedení skupiny lepší organizační efektivita. Měla by se zlepšit díky optimalizaci rozhodovacích procesů a přizpůsobení struktury skupiny PKP CARGO realizovaným úkolům a rozvoji organizační kultury. Řízení bude probíhat podle cílů (MBO), bude také přijata politika řízení projektů a bude zřízen centrální útvar PMO.

Předseda představenstva Czesław Warsewicz zdůraznil, že rok 2018 nebyl jen obdobím prací na přípravě strategie pro příštích pět let. Byla to již doba, ve které začala implementace řešení, která se stala prioritami v projednávaném dokumentu. „Zlepšení organizace práce, přepravních procesů, zvýšení úrovně konkurenceschopnosti na trhu, získání zákazníků stále lepšími nabídkami, a to i z hlediska ceny – hlavně tyto faktory přispěly k tomu, že se skupina PKP CARGO může pochlubit vynikajícími finančními výsledky,“ uvedl předseda představenstva. Podle údajů firmy výnosy za tři čtvrtletí loňského roku činily 3,84 miliardy PLN a byly vyšší o 11 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2017. Přitom výše výnosů byla nejvyšší od roku 2013, kdy skupina PKP CARGO vstoupila na burzu.

Strategie klade skupině za úkol nejen podobné hospodářské výsledky udržet, ale ještě je zlepšit. Čistý zisk má od letošního roku dosáhnout nejméně pět procent výnosů a od roku 2023 nejméně osm procent.

(mna)

Foto: PKP Cargo

spinner