​Skupina ČD hospodařila loni se ziskem 882 milionů korun

​Skupina ČD hospodařila loni se ziskem 882 milionů korun

28.4. - Čistý zisk Skupiny České dráhy loni dosáhl podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) 882 milionů korun. Je to vůbec nejlepší výsledek od roku 2009, kdy ČD začaly podle IFRS konsolidovat a emisemi dluhopisů vstoupily na kapitálové trhy. Zlepšení hlásí osobní i nákladní doprava a dařilo se také všem dceřiným společnostem. Meziročně se hospodaření Skupiny zlepšilo o téměř 2,23 miliardy korun.

„Loni se nám podařilo zlepšit mezinárodní rating na stupeň Baa2, výhodně jsme refinancovali starší dluhopisy z roku 2011 v nominální výši 300 milionů eur a dokončili jsme dlouho připravovaný prodej části závodu Správě železniční dopravní cesty,“ připomněl mezníky významné pro hospodaření společnosti její generální ředitel a předseda představenstva Pavel Krtek. „Jde o důležité kroky, které nám pomohou postupně docílit vyrovnané hospodaření i v segmentu osobní dopravy,“ dodal.

Podle IFRS přispěl segment osobní dopravy k lepšímu výsledku Skupiny meziročně vyššími tržbami. Jen z prodeje jízdních dokladů to bylo o bezmála 260 milionů korun více, což souvisí s růstem počtu cestujících, kterých bylo celkem 171,5 milionu. „Pozitivní trend jsme zaznamenali hlavně v mezinárodní, ale také ve vnitrostátní příměstské dopravě, kde jsou naše vlaky součástí integrovaných dopravních systémů. Zúročují se tím pokračující investice do modernizace vozidel a do zkvalitňování služeb. Ačkoliv osobní doprava skončila ztrátou, oproti roku 2015 se zlepšila o téměř 780 milionů korun,“ hodnotí loňský rok Pavel Krtek. Ruku v ruce s růstem tržeb klesaly podle jeho slov některé výdaje. O téměř 100 milionů korun se například snížily náklady výkonové spotřeby a díky již zmíněné emisi dluhopisů na jaře 2016 se ušetřilo 67 milionů korun na úrokových nákladech.

Samotný segment osobní dopravy sice skončil i loni dle IFRS ztrátou 644 milionů korun, lepší tržby a úspěšné prodeje majetku, zejména pozemků u Masarykova nádraží v Praze a nádražních budov státní organizaci Správa železniční dopravní cesty, však vedly k dosažení celkově dobrého výsledku mateřské společnosti ČD, a.s., (segmenty osobní doprava + správa majetku), která se o velký kus přiblížila k vyrovnanému hospodaření a podle českých účetních standardů již dokonce skončila na červené nule.

Vysoce ziskový byl loni segment nákladní dopravy. „Podle IFRS skončilo loňské hospodaření s čistým ziskem 935 milionů korun, což představuje meziroční zlepšení o 359 milionů korun,“ komentoval výsledky nákladní dopravy Pavel Krtek, který zastává v dceřiné společnosti ČD Cargo, a.s., pozici předsedy dozorčí rady. Rok 2016 byl přitom pro akciovou společnost ČD Cargo velmi náročný. Sílící konkurenční boj mezi železničními a silničními dopravci nebo zpomalení růstu čínské ekonomiky, které způsobilo pokles výkonů u většiny operátorů kombinované dopravy, se podepsaly na snížení tržeb z přepravy zboží na domácím trhu.

Naproti tomu se ale dařilo v zahraničí. Stejně jako osobní doprava, i ČD Cargo šetřilo náklady spojené s nákupem trakční energie a paliva a pozitivně se v jeho ekonomice projevila rovněž sleva za železniční dopravní cestu pro přepravu jednotlivých vozových zásilek. „Celkově tak hospodářský výsledek předčil očekávání a pomohl Skupině ČD dosáhnout výrazného zisku,“ uzavřel Pavel Krtek.

(tj)

spinner