Miroslav Haltuf (SRG Shift2Rail) pro DN

Shift2Rail pomůže zvýšit konkurenceschopnost železnice

Shift2Rail pomůže zvýšit konkurenceschopnost železnice

Nejpozději na počátku dubna příštího roku by měl začít plnohodnotně fungovat společný podnik Shift2Rail, jehož cílem je mimo jiné přispět k většímu podílu železnice na přepravě osob i zboží po celé Evropě. Příprava spuštění činnosti podniku zahrnuje zřízení exekutivy a některých poradních orgánů. Členem jednoho z nich, konkrétně State Representative Group, je i Miroslav Haltuf, kterého jsme se zeptali nejen na konkrétní náplň práce tohoto sboru poradců.

„V polovině června informovaly Dopravní noviny o přípravě založení společného podniku Shift2Rail, který se má stát platformou pro společnou práci na podpoře inovací v oblasti železničního průmyslu a dopravy. V jaké fázi je momentálně spuštění činnosti tohoto podniku?“

„Musím říci, že se v procesu založení společného podniku Shift2Rail došlo v posledních týdnech a měsících k významnému pokroku. V polovině června bylo schváleno nařízení Evropské rady o zřízení společného Shift2Rail, 7. července oficiálně společný podnik vznikl. Od tohoto data se pracuje na ustavení jeho základních orgánů. Existuje prozatímní správní rada, která se skládá ze dvou zástupců Evropské komise a zástupců osmi zakládajících společností, dočasným výkonným ředitelem byl zvolen zástupce Evropské komise Christos Economou. Na konci července se poprvé sešla prozatímní správní rada, podruhé to pak bylo těsně před berlínským veletrhem InnoTrans, pracuje přesně podle instrukcí, které obsahuje nařízení Evropské komise. Kromě již zmíněných základních exekutivních orgánů existují nebo budou existovat ještě další orgány, které mají pomáhat procesům uvnitř samotného podniku, budou mít určitou kontrolní nebo poradenskou funkci. Jedním z těchto orgánů je State Representative Group, která má funkci poradního sboru Shift2Rail, respektive jeho vedení. Do tohoto orgánu by měl každý členský stát Evropské unie nominovat svého zástupce a jeho náhradníka. Na základě rozhodnutí českého ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, do jehož kompetence spadá i věda, výzkum a inovace, jsem stálým reprezentantem České republiky ve State Representative Group já, mým náhradníkem je Michal Pavel z AŽD Praha. Od okamžiku jmenování musíme pracovat jako nezávislí zástupci státu ve prospěch všech subjektů z ČR. Smyslem a posláním zástupců členských států v SRG je účinně pomáhat v rozvoji výzkumných a inovačních aktivit, podporovat malé a střední podniky a poskytovat informace všem zájemcům z řad průmyslových podniků, dopravců, speditérů a dalších aktérů o možnostech činnosti ve společném podniku. Jde o to, aby alokované finanční prostředky z veřejného i soukromého sektoru byly účelně a efektivně využívány.“

„Jaká bude úloha tohoto poradního orgánu?“

„Tento orgán je poradním orgánem exekutivního vedení společného podniku Shift2Rail. Všechny materiály, které se budou v budoucnu připravovat či které bude schvalovat správní rada a podepisovat výkonný ředitel, který by měl nastoupit po Novém roce, by měla probrat skupina reprezentantů států. Měla by dávat svá stanoviska a doporučení, měla by říci, zda jsou všechny materiály v souladu se zájmy členských států či nikoli. Jakou roli bude tento orgán hrát skutečně, se pozná teprve poté, co dostane první úkoly. Zatím společný podnik plně nepracuje, nemá ustavené orgány v plném obsazení. To se dá očekávat skutečně až začátkem dubna 2015. Teprve poté budeme moci říci, jak se zhostíme role poradního orgánu.“

„Jedním z důležitých kroků směřujících k plnohodnotnému spuštění činnosti Shift2Rail je výběr asociovaných členů. Jak probíhá a jaký očekáváte zájem mezi českými firmami?“

„Na konci října proběhlo první zasedání poradního orgánu, kde jsme schválili jednací řád SRG a byli jsme informováni o postupu výběru asociovaných členů společného podniku z řad soukromých firem, konsorcií a dalších institucí. Víme, jak probíhá procedura, víme, jak se budou asociovaní členové vybírat a podle jakých pravidel, známe termíny, známe i další podrobnosti, ale o nich musíme mlčet, protože by mohlo dojít k poškození zájmu některé firmy, která žádá o asociované členství. Prvotním a nejzásadnějším pravidlem v tomto procesu je transparentnost. Termín podání přihlášek vypršel 12. listopadu, nyní musí přihlášené firmy vyčkat na rozhodnutí hodnotitelů o postupu do druhé fáze řízení a následně budou vyrozuměny o dalším postupu. Samozřejmě mám představu o tom, kolik českých firem a které se pravděpodobně přihlásily, nicméně zveřejňovat nějaké údaje by nyní nebylo příliš vhodné z důvodu již zmíněného důrazu na transparentnost procesu výběru. Jako zástupci členských zemí EU ani nevíme, které firmy se skutečně přihlásily, abychom nemohli případně kohokoli ovlivňovat v jejich prospěch. Celoevropsky se ale očekává velký zájem firem stát se asociovaným členem společného podniku Shift2Rail. Rád bych však zdůraznil, že stát se asociovaným členem je podmíněno splněním celé řady poměrně náročných kritérií. A mnohé firmy, když se dozvěděly o všech kritériích, couvly a přihlášku nakonec nepodaly. Mezi kritérii byly jednak určité finanční závazky a jednak požadavky na ekonomickou sílu firem, řada z nich se možná také zalekla nutnosti odkrýt své karty hodnotitelské komisi. Každou přihlášenou firmu či instituci budou prověřovat hodnotitelé, jejichž identita rovněž není známá. Musí být minimálně čtyři a jejich výsledkem bude anonymní posudek předložený Evropské komisi.“

„Do kdy by měli být tito přidružení členové vybráni?“

„Harmonogram je známý, mělo by se tak stát nejpozději do konce března příštího roku. Máme malé zpoždění proti původnímu harmonogramu, což má své důvody zejména v evropských volbách a konstituování nových evropských institucí po nich.“

„Kdo bude definitivně vybírat přidružené firmy? Kdo bude mít to poslední slovo?“

„Poslední slovo bude mít podle nařízení právě Evropská komise, ta má rozhodovací pravomoci a definitivně vybere firmy na základě posudků hodnotitelů. Zatím se nijak neřešila možnost odvolání proti rozhodnutí Evropské komise.“

„Je nějaké omezení, kolik firem se může zapojit do jednotlivých programů v rámci společného podniku?“

„Žádné omezení počtu firem fakticky neexistuje, pokud si ale kdokoliv pozorně přečte text nařízení a umí trochu počítat, dopočítá se sám nějakého rozmezí, kolik asociovaných členů by bylo účelné vybrat, aby samotný podnik vůbec měl smysl a mohl smysluplně fungovat.“

„Poradní orgán, jehož jste členem, má za sebou první zasedání, co bude dál?“

„První zasedání bylo takové seznamovací, i když velmi konstruktivní a vnitřně plné práce, protože jsme museli schválit sami sobě jednací řád, jak budeme jako poradní orgán fungovat, zvolili jsme předsedu této skupiny a místopředsedu. Naším dalším úkolem bude pomoc při výběru dalšího poradního orgánu, a to vědecké rady. Nařízení umožňuje našemu orgánu udělit podporu některým významným členům budoucí vědecké rady, v současné době je vyhlášeno otevřené výběrové řízení, přihlášku musí podat sami ti, kdo chtějí být ve vědecké radě. Termín odevzdání přihlášek je 22. prosince. Pak proběhne výběr vědecké rady, která bude mít 12 členů.“

„Ve State Representative Group jsou či budou zastoupeny všechny členské země EU, nebo jenom ty, které o to mají zájem?“

„Měli by tam být zástupci všech členských států Evropské unie, ale také zemí přidružených v rámci dohody k Horizon2020.“

„Bude se moci nějaká firma do práce společného podniku zapojit později?“

„Jde o to, co je míněno tím připojit se k programu. Připojit se k programu může každý kdykoli v rámci v budoucnosti vypisovaných otevřených výzev. Ty se budou vyhlašovat postupně, poslední někdy kolem roku 2020, aby bylo možné v první polovině roku 2024 společný podnik uzavřít a vyhodnotit. Tyto výzvy tedy budou zcela otevřené pro všechny zájemce. Pokud by se někdo chtěl stát asociovaným členem, procedura pro přijetí asociovaných členů je pouze nyní, pokud zájemce nepodal přihlášku do 12. listopadu, za asociovaného člena již přijat být nemůže. Zatím je otevřená otázka, co se stane, pokud by některý z asociovaných členů byl na základě dohodnutých pravidel vyloučen, případně pokud by sám odstoupil. Finální stanovy společného podniku se budou totiž tvořit až po zvolení všech orgánů.“

„Můžete trochu obecně shrnout, jaký význam má Shift2Rail nejen pro české firmy?“

„Význam je v tom, že jednak urychluje přístup k podpoře ze strany evropských fondů pro vědu, výzkum a inovace a jednak zrychluje celý proces, protože odpadne hodnocení jednotlivých projektů Evropskou komisí jako takovou. Společný podnik dostal mandát, který obsahuje už schválené tematické celky, nyní bude na vedení Shift2Rail, jakým způsobem a kdy vyhlásí výběrová řízení na jednotlivé projekty. Samozřejmě, vše musí probíhat v souladu s nařízením č. 642/2014 a dalšími dokumenty shodnými s Horizon 2020, jako je například grantová smlouva, konsorciální smlouva apod. Zcela zásadní podmínkou je, aby projekty a výsledky práce byly smysluplné, aby se promítly do praxe. V žádném případě nesmějí vznikat studie do šuplíků, musí dojít k implementaci výsledků do praxe. Povede to k užší spolupráci průmyslu, tedy dodavatelských firem a uživatelů. Tento projekt podporuje zákaznicky zaměřené chování firem. To znamená, že budeme dotvářet pouze to, co je prospěšné pro zákazníka a co zákazník chce. Tím zákazníkem je v osobní dopravě cestující, v nákladní dopravě pak podniky, speditéři apod. Program má vytvořit konkurenceschopnou železnici v evropském měřítku, podpořit SERA (jednotný evropský železniční prostor – Single European Railway Area) a převést část přeprav z jiných druhů dopravy na železnici tím, že se vytvoří kvalitnější služby, kvalitnější prostředí, zajistí vyšší bezpečnost, vyšší přesnost, tedy vše, po čem volají zákazníci železnice.“

Tomáš Johánek

spinner