Senát zřejmě umožní větší přehled o práci a odpočinku strojvedoucích

Senát zřejmě umožní větší přehled o práci a odpočinku strojvedoucích

20.10. - Senát zřejmě schválí změnu zákona, která státu přinese větší přehled o pracovní době a odpočinku strojvedoucích. Příslušnou novelu drážního zákona dnes jednomyslně doporučil schválit senátní hospodářský výbor. Podpořil ji také ústavně-právní výbor. Úřady budou moci pomocí monitoringu licencí strojvedoucích jednoznačně zjistit, jestli konkrétní strojvedoucí neřídí v rozporu s předpisy nad rámec směny u jednoho dopravce v době odpočinku například pro jiného dopravce.

"My dnes nemáme relevantní informace,“ řekl členům výboru náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva. V odborné sféře se podle něj říká, že strojvedoucí jsou přetížení, ale ministerstvo nemá nástroj, jak to zjistit.

Horní komora předlohu posoudí na schůzi příští týden. Pokud by Senát novelu zamítl nebo k ní přijal pozměňovací návrh, její legislativní pouť by skončila, protože Sněmovna by už o ní nerozhodla. Novela již při projednávání ve Sněmovně budila pozornost kvůli pozměňovacím návrhům, které zaváděly možnost konzervace železničních tratí. Města a obce se ale obávaly, že to povede k jejich rušení.

Dopravci na celostátních i místních dráhách budou mít povinnost oznamovat provozovateli dráhy údaje o tom, že strojvedoucí zahájil jízdu, i to, že ji ukončil. Budou muset oznámit mimo jiné číslo licence strojvůdce i evropské číslo drážního vozidla. Provozovatel tyto údaje pak poskytne Drážnímu úřadu. To má umožnit účinnější kontrolu dodržování pravidel upravujících délku směny a dobu řízení drážního vozidla v mezinárodní dopravě, uvádí ministerstvo dopravy.

Tato nová povinnost má také pomoci získat údaje, které mají sloužit k posouzení toho, zda má vláda upravit zvláštním nařízením regulaci doby řízení drážního vozidla. Dosavadní obecná právní úprava v nařízení z roku 2006 umožňuje podle ministerstva strojvedoucím řídit drážní vozidla po dobu delší, než jim tato úprava dovoluje.

Projednávaná novela zavádí předpisy takzvaného technického pilíře čtvrtého železničního balíčku. Tento balíček vyjednaný v letech 2013 až 2016 má za cíl v obecné rovině revitalizovat železniční sektor a zvýšit jeho konkurenceschopnost ve srovnání s jinými druhy dopravy. Novela v souladu s evropskou směrnicí také mění pravidla pro povolování a prodej železničních vozidel. Nově jim bude úřad místo průkazu způsobilosti vydávat povolení pro uvedení na trh. Pokud bude chtít žadatel s tímto železničních vozidlem jezdit pouze po území ČR, obrátí se na tuzemský drážní úřad. Pokud ho bude chtít využívat i na území jiných členských států, bude muset získat povolení od Agentury EU pro železnice.

Novela také upravuje provozování historických železničních vozidel. Bude to takové vozidlo, jehož výroba skončila před víc než 40 lety. Novela stanoví, že historické železniční vozidlo bude smět být provozováno výlučně k uspokojování kulturních nebo volnočasových potřeb.

(čtk)

Foto: České dráhy

spinner