Sdružení SPV jednalo o nové drážní legislativě

Sdružení majitelů a provozovatelů vozů

Loňský rok přinesl zásadní změnu mezinárodní legislativy upravující železniční přepravu. Revidovaná mezistátní úmluva COTIF 1999, která vstoupila v platnost v polovině loňského roku, byla i leitmotivem únorové členské schůze Sdružení majitelů a provozovatelů soukromých železničních vozů (SPV) v Brně. Podle nové úmluvy COTIF již soukromé nákladní vozy nemusí být zařazeny do vozového parku některého železničního dopravce. Všeobecné jednotné podmínky pro uvedení do provozu a používání soukromých vozů (vyhláška UIC 433), na jejichž základě byly uzavírány takzvané zařaditelské smlouvy, nahradila Všeobecná smlouva o používání nákladních vozů (VSP). Sdružení proto společně s Českými drahami (ČD) jakožto bývalou zařaditelskou železniční společností iniciovalo vznik pracovní skupiny, která zajišťovala, aby přechod k novým smluvním vztahům byl pokud možno bezproblémový, uvedl sekretář SPV Manfred Schubert. Protože nový smluvní vztah mezi držiteli nákladních vozů a dopravci klade na držitele ve srovnání s původními zařaditelskými smlouvami (ve smyslu RIP, RIV a vyhlášky UIC 433) podstatně vyšší nároky, rozhodla se pracovní skupina prodloužit za určitých podmínek platnost zařaditelských smluv do konce loňského roku. Sestavila přehled povinností držitele vozů vyplývající jak z CUV (přípojek D k úmluvě COTIF 1999), tak i přímo z VSP. Dohodla také způsob ukončení platnosti zařaditelských smluv, a to v podobě dodatku ke smlouvě, v němž obě smluvní strany vyslovují vůli ukončit tuto platnost k poslednímu dni loňského roku. Hlavní cíle pracovní skupiny Na závěr své činnosti pracovní skupina navrhla vytvořit stálou společnou skupinu složenou ze zástupců českých organizací mezinárodních svazů, které vytvořily a dále aktualizují Všeobecnou smlouvu (ČD za UIC, SPV za UIP a Viamont, případně další dopravci za ERFA). Úkolem této skupiny by mělo být především: l další rozvíjení překladu Všeobecné smlouvy o používání nákladních vozů a její výklad; l připomínkování a příprava vlastních pozměňovacích návrhů VSP; l hájení zájmů českých subjektů v Evropě; l řešení sporů mezi držiteli vozů a dopravci vyplývající jak z dosavadních vztahů, tak i z VSP. V současné době se čeká na oficiální stanovisko Českých drah, řekl dále Manfred Schubert. Problémy přechodových období Na počátku letošního roku začala platit technická specifikace interoperability nákladních vozů (TSI nákladní vozy). TSI a rozhodnutí a nařízení Evropské komise k jejich zavedení sice platí přímo, není však sladěna jejich účinnost. Soulad není ani mezi COTIF 1999 (zejména přípojky F a G) a TSI, takže vznikají různá přechodová období, upozornil sekretář SPV. V legislativě Evropské unie navíc – na rozdíl od COTIF 1999 – není definován pojem „držitel vozů“. V průběhu loňského roku se proto uskutečnila celá řada jednání se zástupci ministerstva dopravy, Drážního úřadu, ale i VUZ, jejichž cílem bylo vyjasnit si stanoviska a dohodnout další postup, informoval účastníky schůze SPV Manfred Schubert. V souvislosti s novou COTIF České dráhy loni neuzavřely Dohody o převzetí odpovědnosti. SPV proto jednalo s německým pojišťovacím makléřem DVA, který držitelům vozů nabízí celoevropské povinné ručení, aby pro české držitele vozů bylo zajištěno krytí. Diskuse s hosty V besedě s hosty členové SVP diskutovali například o tom, kdy bude v České republice celkový registr železničních vozů, či o způsobu a rozsahu jejich certifikace. Vedoucí odboru drážních vozidel Drážního úřadu (DÚ) Jiří Hanuš upozornil, že systém přidělování identifikačních čísel bude možná – v případě, že tak rozhodne Evropská železniční agentura (ERA) – nutné změnit. Proti této případné změně se však podle Manfreda Schuberta zdvihá v Evropě vlna nevole. Hana Pechačová z Drážní inspekce (DI) účastníky schůze seznámila s náplní práce inspekce. Ve svém příspěvku se věnovala definicím mimořádné události, nehody či ohrožení. Ředitel odboru strategie a informatiky Českých drah Jaroslav Richter informoval o loňských hospodářských výsledcích Českých drah. Manfred Schubert během schůze představil nové webové stránky SPV, které by měly zkvalitnit a urychlit informovanost členů sdružení. Na konci února bylo členy SPV 26 subjektů, které mají v ČR zaregistrováno téměř 6500 vozů. Smluvními partnery VSP je v ČR 48 držitelů vozů.

(jet) www.sdruzeni-spv.cz (Internetová prezentace zatím nebyla spuštěna.)

spinner