Modernizace železničních koridorů

S ročním zpožděním začíná stavba nejdelšího železničního tunelu v ČR

S ročním zpožděním začíná stavba nejdelšího železničního tunelu
v ČR

PLZEŇ (2.10.) – S přibližně ročním zpožděním hlavně kvůli archeologickému průzkumu začíná stavba nejdelšího železničního tunelu v zemi u Kyšic na Plzeňsku. Půjde o hlavní součást nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně, jejíž budování začalo loni v listopadu. Jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha – Plzeň – Cheb přijde na 3,9 miliardy korun, polovinu má stát tunel. Celá trať bude hotová do poloviny roku 2017.

Původně měla ražba tunelu začít už na začátku letošního roku. „Zpoždění způsobil nejvíce archeologický průzkum. Archeologové jsou ještě v jiných lokalitách, ale ty teď nejsou hrozbou v termínech," uvedl náměstek generálního ředitele pro modernizaci tratí Mojmír Nejezchleb. Na trase tunelu neočekává další průzkumy. Významné práce jsou už podle Nejezchleba provedené mimo tunel na takzvané klabavské přeložce. „Staví se mosty u Dýšiny a Ejpovic. Největší část prací je nyní zaměřená na přípravu prostoru pro nástup razicího stroje, tedy pilotové stěny a předportálový prostor," uvedl. Odhadl, že na stavbě trati je proinvestováno do půl miliardy korun.

U Kyšic už by se měl tento týden objevit speciální razicí stroj německé firmy Herrenknecht TBM, který se vyráběl sedm měsíců na míru pro plzeňskou stavbu. „Přišel na stovky milionů korun. Je vyrobený a složený v bednách. V Kyšicích se připravuje obrovská startovací jáma, která bude hotová tento měsíc," řekl Lubor Hrubeš, ředitel Stavební správy západ SŽDC. Poté se začne s dvouměsíční montáží stroje a po Vánocích zajede do kopce. „Ražba začne ještě letos v zimě nebo v lednu," uvedl Hrubeš. Dva jednokolejné tunely, které přijdou se souvisejícími objekty na dvě miliardy korun, se budou stavět dva roky.

„V místě připravované startovací jámy už průzkum skončil. Archeologové už jsou pryč," řekl Hrubeš. Připravuje se tam příjezd k tunelu a 17 metrů hluboká jáma. Podle Hrubeše jsou na celé trati ještě tři místa, kde se předpokládá další průzkum, za koncem tunelu o délce 4,15 kilometru, který povede vrchy Homolka a Chlum za Plzní. „Stavba Rokycany – Plzeň má oproti původnímu harmonogramu zhruba roční skluz," řekl Nejezchleb. Podle něj nebude mít zpoždění vliv na čerpání evropských dotací. „Půjde o takzvanou fázovanou stavbu. Část uděláme z peněz operačního programu Doprava I a zbytek nad rámec programovacího období bude z programu Doprava II," řekl.

Etapa Rokycany – Plzeň bude mít největší časový přínos ze všech úseků koridoru, protože zkrátí trať z 20 na 14 kilometrů, tedy z 20 na 11 minut. Stavba je další částí III. tranzitního koridoru z Prahy do Chebu, kde už je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem, úseky Beroun – Zbiroh a Zbiroh – Rokycany. Celá západní větev III. koridoru z Prahy do Chebu, což je stavba za více než 30 miliard korun, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu pod hodinu.

(čtk)

spinner