Liberalizace železniční dopravy

RegioJet zatím nebude provozovat dotované rychlíky na Slovensku

RegioJet zatím nebude provozovat dotované rychlíky na Slovensku

BRATISLAVA (25.9.) – Soukromý železniční dopravce RegioJet zatím nepřevezme dotovanou rychlíkovou dopravu mezi Bratislavou a Košicemi, kterou na této nejvytíženější slovenské trati nyní zajišťuje státní dopravce ZSSK Slovensko. Slovenské ministerstvo dopravy informovalo, že po případném uvolnění dalších vlakových linek pro soukromé dopravce uskuteční výběrové řízení. Majitel českého dopravce Radim Jančura nicméně potvrdil, že RegioJet hodlá v příštím roce zahájit rychlíkovou dopravu mezi Bratislavou a Košicemi i bez státních dotací a že příslušnou nabídku předloží slovenskému ministerstvu dopravy.

„V případě, že bude možné přistoupit k liberalizaci železničních tratí, bude se o provozovatelích jednotlivých linek rozhodovat formou transparentních soutěží. Určitě nebudeme souhlasit s tím, aby si potenciální zájemci vybrali ty nejlukrativnější tratě a získali smlouvu na jejich provozování bez jakéhokoliv konkurenčního boje," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kóňa. Dodal, že nabídka RegioJetu byla jen všeobecná a bez toho, aby zaručovala zachování vlakové dopravy mezi Bratislavou a Košicemi ve stávajícím rozsahu.

RegioJet dříve tvrdil, že provoz vlaků mezi dvěma největšími slovenskými městy by dokázal zajistit s nižší dotací, než má státem ovládaný dopravce. Rychlíky ZSSK zvládnou 445 kilometrů dlouhou trasu z Bratislavy přes Žilinu do Košic za zhruba šest hodin. Jančura nyní ale upozornil, že stát nemůže zabránit tomu, aby RegioJet vstoupil na trh nedotované rychlíkové dopravy. „Příští rok plánujeme spustit rychlíkovou dopravu (z Bratislavy do Košic) i bez dotací," řekl Jančura a dodal, že příslušnou nabídku předloží příští týden slovenskému ministerstvu dopravy. Podnikatel je přesvědčen, že když dopravce dokáže zajistit provoz vlaků bez dotací, stát by už neměl na zmiňované trati finančně podporovat ZSSK. Takové pobídky státnímu dopravci by podle něj představovaly nepovolenou státní pomoc, která by byla v rozporu s právem EU.

Slovensko dosud uvolnilo pro soukromé vlakové dopravce státem dotovanou osobní přepravu pouze na jedné trati. Vlaky na regionální lince z Bratislavy do Komárna na jihu Slovenska zajišťuje už více než dva roky právě RegioJet. Firma do konce roku také plánuje nasadit vlaky na trať mezi Bratislavou a Košicemi, kde chce konkurovat spojům ZSSK vyšší kategorie InterCity. Provoz těchto vlaků stát ale nedotuje.

Bývalá slovenská vláda plánovala přenechat státem dotovanou osobní vlakovou dopravu soukromým společnostem ještě na dalších třech regionálních tratích. Jednání se zájemci, mezi nimiž byl i RegioJet, ale do předčasných voleb v roce 2012 neskončila. Současné vedení ministerstva dopravy od záměru ustoupilo. Úřad nyní uvedl, že prioritou je vyladění jízdního řadu a propojení dálkové, meziregionální a příměstské železniční dopravy. „Až po komplexním dobudování tohoto režimu předpokládáme otevření segmentu pro všechny případné zájemce," poznamenal Kóňa.

Česká republika naopak postupuje v liberalizaci železniční dopravy rychleji. Vláda tento měsíc schválila harmonogram otevírání železničního trhu konkurenčním dopravcům. Celkem hodlá ministerstvo dopravy do konce roku 2020 nabídnout v soutěžích šest rychlíkových tras.

(čtk)

spinner