RegioJet vyhlásil výběrové řízení na výrobce nových vlaků i železničních vozů

RegioJet vyhlásil výběrové řízení na výrobce nových vlaků i železničních vozů

19.5. - Železniční dopravce RegioJet vyhlásil výběrová řízení na výrobu 20 až 60 elektrických jednotek, 30 motorových jednotek a 50 železničních vozů. Připravuje se na variantu, kdy by stát změnil svůj postoj a vlaky financované z eurofondů (OPD2) nenakoupil do svého majetku, ale upřednostnil by variantu pořízení vlaků jednotlivými dopravci.

„Od začátku podporujeme záměr ministerstva dopravy nakoupit vlaky z eurofondů do majetku státu. Také Evropská komise dlouhodobě žádala, aby za peníze z evropských fondů byly nakupovány vlaky nejlépe na stát a následně byly pronajaty dopravcům, kteří zvítězí v tendrech na provozování dané linky s nejnižší mírou požadované dotace,“ říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet.

RegioJet vypsal výběrové řízení tak, aby byla zcela férová – otevřená renomovaným výrobcům na celém světě. „Na rozdíl od státem vlastněných dopravců nebudeme například uměle snižovat počet účastníků tím, že bychom nařizovali nesmyslné požadavky, jako jsou šířka dveří 1500 cm nebo rozpojitelnost souprav. Současně požadujeme reálné dodací lhůty,“ říká Radim Jančura.

Termíny respektují skutečnost, že světoví výrobci sice potřebují celkem 24 měsíců na vývoj a schválení elektrických jednotek pro provoz v ČR, nicméně jsou schopni dodávat vlaky dvakrát až třikrát rychleji. V případě dieselových motorových jednotek a vozů jsou lhůty kratší, neboť tyto vlaky se z hlediska technologií a pohonu v rámci Evropy neliší a nemusí se vyrábět na míru pro provoz v ČR.

Vedle podmínek výběrového řízení a reálných dodacích lhůt je důležitou součástí otevřenosti pro další výrobce také množství poptávaných vlaků. V minulosti prý ČD jednaly evidentně ve shodě se Škodou Transportation a dělaly soutěže záměrně jen na malé množství vozidel, aby pro zahraniční výrobce byla zakázka nezajímavá a riziková. Zahraniční dopravci se naopak snaží dělat velké objednávky, aby snížili cenu a vyjednali si výhodnější podmínky.

„I když je evidentní, že elektrických souprav z OPD2 pro stát i kraje musí být vyrobeno nejméně 60 kusů, ČD opět soutěží jen 20. Je přitom obecně známo, že ČR nebude schopna vyčerpat peníze na stavbu dálnic díky komplikacemi s EIA, a že se bude výše prostředků na nákup vlaků zvyšovat na 40 až 60 miliard korun,“ doplnil Jančura.

(tj)

spinner