​Rail Freight Forward usiluje o radikální snížení emisí CO2

​Rail Freight Forward usiluje o radikální snížení emisí CO2

Na prosincovém jednání konference o klimatu v polských Katovicích se Rail Freight Forward, sdružení železničních spedic a asociací z celé Evropy, zavázalo ke snížení emisí CO2 v dopravě o 290 milionů tun v příštích deseti letech.

Nákladní doprava s produkcí více než 275 milionů tun emisí CO2 ročně pokrývá přibližně třetinu veškerého objemu emisí CO2 v dopravě včetně osobní. Do roku 2030 má podle expertů dopravní provoz narůst o 30 procent, předpokládá se tedy, že sama nákladní doprava bude životní prostředí v budoucnu zatěžovat výrazným způsobem.

Sdružení Rail Freight Forward proto usiluje o navýšení podílu železnice na trhu nákladní dopravy ze současných 18 procent na nejméně 30 procent v roce 2030. Nákladní železnice produkuje devětkrát méně emisí CO2 než silniční nákladní doprava. Posílení role železnice je z tohoto důvodu zásadní při dosahování cílů Pařížské dohody.

Účastníci klimatické konference v Katovicích často diskutovali o okamžitých opatřeních na zlepšení situace v oblasti ochrany životního prostředí, sdružení RFF se snaží o trvalé posílení role železnice, která má šanci zvládnout nárůst objemu nákladní dopravy při minimální zátěži klimatu. Představitelé evropské koalice železniční spedice proto vyzývají politiky k naplňování ambiciózních cílů Pařížské dohody. Nákladní doprava zajišťuje kolem šesti procent hrubého domácího produktu EU, každoročně přepraví více než 19 miliard tun zboží. Zatímco příspěvek celého sektoru k ekonomickému růstu je nesporně pozitivní, vliv na životní prostředí je podstatně negativní. V současné době připadá 75 procent veškerého objemu nákladní dopravy na silniční dopravu.

Do roku 2030 vzroste objem nákladní dopravy o 30 procent. Představuje to zhruba tolik, kolik aktuálně činí rozsah celého německého trhu nákladní dopravy. Následující dekáda přivede na evropské silnice další jeden milion kamionů. Je naprosto nemožné splnit cíle Pařížské dohody při současném drtivém podílu silniční nákladní dopravy.

Železnice sehraje zásadní roli

Signatáři Rail Freight Forward jsou přesvědčeni, že při budování trvale udržitelného dopravního trhu musí hrát zásadní roli železnice. Zvýšení podílu železnice pomůže zvládnout klimatickou zátěž doprovázející očekávaný nárůst objemu nákladní dopravy v příštích deseti letech. Členové RFF budou spolupracovat při transformaci a modernizaci nákladní železnice, budou podporovat zvyšování efektivity a zavádění standardizace, zvyšování úspor nákladů a urychlení technologických inovací. Každý člen bude vyvíjet úsilí k tomu, aby zákazníci preferovali železnici nejen z důvodů ekologických, ale rovněž pro její kvalitu, frekvenci spojů, spolehlivost, flexibilitu, cenu a služby.

Vytváření konkurenceschopné nabídky železnice musí jít ruku v ruce s vylepšováním železniční infrastruktury, aby průjezd vlaků Evropou byl snazší než průjezd kamionů. Vyžaduje to jasný mandát pro správce železniční infrastruktury z důvodu rozvíjení konceptu snadno přístupné výkonné a spolehlivé sítě. Národní i evropské regulační úřady musí dále pracovat na transparentním rámci pro realizaci takových sítí. Sdružení RFF rovněž vyzvalo ke zrovnoprávnění zdanění všech druhů dopravy, sjednocení administrativních poplatků a plateb za užívání infrastruktury. Ukázkovým příkladem úspěšné proměny přístupu jsou Rakousko a Švýcarsko, kde podíl železnice na trhu nákladní dopravy vzrostl na 32, resp. 37 procent.

(mm)

Foto: SBB Cargo

spinner