První osobní vlaky na vodík se v ostrém provozu v Německu osvědčily, přibydou desítky dalších

První osobní vlaky na vodík se v ostrém provozu v Německu osvědčily, přibydou desítky dalších

Rok a půl mohli cestující v Dolním Sasku cestovat vlaky s vodíkovým pohonem. Dvě vozidla Coradia iLint vyrobená společností Alstom prokázala svou účinnost pro regionální trasy. Nyní francouzská společnost Alstom vydala shrnující zprávu a neskrývá optimismus. Německo jako první země, která použije tyto inovativní vlaky, plánuje zahájit své pravidelné provozování v roce 2022.

Historie vodíkových vlaků začala pro Alstom před čtyřmi lety. V roce 2014 uzavřel francouzský výrobce memorandum s několika německými státy o vývoji nové generace vozidla bez emisí s pohonem palivových článků. Poté Alstom zaznamenal několik důležitých milníků pro tento projekt realizovaný hlavně ve svém závodě v Salzgitteru.

Vlak na vodík zajel i do Česka

Prvním milníkem bylo uvedení a veřejné představení inovativních vlaků Coradia iLint v září 2016 na InnoTrans. Druhým milníkem byly předběžné zkušební jízdy v Německu a Česku v roce 2017.

V září 2018 dva vlaky s vodíkovým pohonem vyrobené společností Alstom zahájily svou cestu za rok a půl do Dolního Saska. Tyto testy na pravidelné síti byly dokončeny na konci února tohoto roku. „Naše dva vlaky řady Coradia iLint prokázaly, že technologii palivových článků lze úspěšně použít v každodenní osobní dopravě. Získali jsme také cenné údaje ze zkušebního provozu vlaků s palivovými články pro další vývoj pohonné technologie,“ shrnul hlavní výsledky zkoušek generální ředitel společnosti Alstom Transport Deutschland pro Německo a RakouskoJörg Nikutta.

Najeto 180 000 kilometrů

Od září 2018 do února 2020 jezdily na trati Buxtehude - Bremerhaven - Cuxhaven v Dolním Sasku dva vlaky Coradia iLint. Tato trasa je neelektrifikovaná a má délku asi 100 kilometrů. Inovativní vlaky zajišťovaly pravidelnou dopravu jménem Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB), německý provozovatel se zaměřil na uvedený region. Za rok a půl projely vlaky Coradia iLint více než 180 000 kilometrů. „Jsme hrdí, že jsme jako první železniční společnost na světě mohli provozovat první dva osobní vlaky s palivovými články v síti Weser-Elbe. Od samého začátku byli naši cestující velmi zvědaví na vlaky a jejich novou pohonnou technologii, Provoz iLint byl zvláštní motivací i pro naše strojvedoucí, “uvedl Andreas Wagner, vedoucí divize SPNV a jednatel EVB.

„Alstom se zapsal do dějin využití vodíku. Projekt má velký význam, který přesahuje německé hranice,“ uvedl náměstek dolnosaského premiéra Bernd Althusmann.

Dočasnou čerpací stanici nahradí stálá od Linde

Každý vlak Coradia iLint má jednu nádrž, která obsahuje takové množství paliva, aby bylo možné ujet až do vzdálenosti 1000 kilometrů. Díky tomu jsou vodíkové vlaky ve srovnání s konvenčními naftovými vozidly skutečně konkurenceschopné.

Pro zkušební provoz poskytl Alstom společnosti EVB dočasnou mobilní čerpací stanici vodíku. Plynný vodík je čerpán do vlaků ze 40 metrů vysoké ocelové nádoby vedle kolejí ve stanici Bremervörde. Až vlaky Coradia iLint začnou jezdit pravidelně v Dolním Sasku, budou natankovány na stacionární čerpací stanici. Bude umístěn v blízkosti stanice Bremervörde (město, kde sídlí EVB). Stálou čerpací stanici bude stavět strojírenská společnost Linde.

Budoucnost mobility

„Toto je revoluce pro Alstom a pro budoucnost mobility. První vlak na světě s vodíkovými palivovými články vstupuje do osobní dopravy a je připraven k sériové výrobě. Coradia iLint ohlašuje novou éru železniční dopravy bez emisí,“ zdůraznil již dříve generální ředitel společnosti Alstom Henri Poupart-Lafarge.

Alstom dodá dalších 14 vlaků, další půjdou do Frankfurtu

Alstom do konce roku 2022 dodá EVB 14 vlaků tohoto typu. Dalších 27 vozidel bylo objednáno regionem Fahrzeugmanagement Frankfurt RheinMain (fahma gmbH), provozovatelem železnice ve Frankfurtu nad Mohanem. Počet objednaných vlaků by se mohl v nadcházejících letech zvýšit, protože francouzská společnost podepsala přeběžné dohody o prodeji 60 vlaků s německými státy Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko, Bádensko-Württembersko a Hesenským dopravním sdružením Rhein-Main-Verkehrsverbund.

O systému Coradia iLint

Coradia iLint je první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který generuje elektrickou energii pro pohon. Tento vlak bez emisí je tichý a vypouští pouze vodní páru a kondenzovanou vodu. Je navržen speciálně pro použití na neelektrifikovaných tratích.

Vlak byl v roce 2017 i v Česku, na zkušební trati ve Velimi na Kolínsku, a to hlavně proto, že zde mohl vlak jezdit ve vyšších rychlostech.

Vlak se na první pohled neliší od běžných souprav. V podstatě se jedná o elektrický vlak s vodíkovými nádržemi na střeše, které napájí palivové články produkující elektřinu. Nespotřebovaná elektřina se ukládá do baterií.

Vodík, který Coradia iLint používá jako palivo, je odpadním produktem chemického průmyslu. Alstom uvažuje o budování vodíkové infrastruktury, měly by vzniknout velké podniky vyrábějící vodík, zároveň se v této oblasti počítá také s využitím obnovitelných zdrojů energie. Vodíkový pohon pro různé dopravní prostředky se testuje v mnoha zemích světa.

S prvním prototypem vodíkového vlaku přišli již před lety Japonci a následovali je další. V nákladní přepravě je možné najít vodíkové lokomotivy, ale sériovou výrobu tohoto typu vlaku pro osobní dopravu zatím nikdo nespustil. Kromě Německa projevilo o vlak Coradia iLint zájem několik dalších zemí, výroba těchto vlaků ve velkém tak na sebe nejspíš nenechá dlouho čekat. Poslední povzbudivá zpráva přišla4. června z Itálie - Alstom podepsal se Snam, jednou z předních světových společností v oblasti energetické infrastruktury, pětiletou dohodu o vývoji vodíkových vlaků v Itálii.

Tomáš Lébr

Foto: Alstom

spinner