Privatizace ČD Cargo rozděluje vládní koalici

Privatizace ČD Cargo rozděluje vládní koalici

15.10. - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) plánuje privatizaci nákladního dopravce ČD Cargo, dceřiné firmy státních Českých drah. Podnik podle něj potřebuje investora k udržení své pozice na konkurenčním trhu. Informaci v pátek přinesl český denní tisk a potvrdila ji mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Koaliční sociální demokraté ale se záměrem privatizovat ČD Cargo nesouhlasí.

„ČD Cargo se pohybuje na plně konkurenčním trhu. Příliv soukromých peněz má pomoct k dalším investicím, které potřebuje. A to třeba do nových lokomotiv nebo vagonů,“ uvedl Dan Ťok.

O podobě privatizace a velikosti prodávaného podílu bude podle ministerstva rozhodovat představenstvo a dozorčí rada mateřských Českých drah v příštím roce. Podle informací z tisku by se mohl prodej uskutečnit prostřednictvím nabídky akcií firmy na burze.

Nákladní doprava je nejvýdělečnějším oborem skupiny ČD. Společnost ČD Cargo v pololetí vykázala zisk 350 milionů Kč. „V současnosti se firmě daří, ale chci, aby měla budoucnost i za pět, deset nebo patnáct let. Když teď nebudu nic dělat, může se stát, že přijde doba, kdy bude ČD Cargo za korunu drahé," dodal Dan Ťok.

Sociální demokraté nesouhlasí

Koaliční sociální demokraté ale se záměrem privatizovat ČD Cargo nesouhlasí. Předseda ČSSD Jan Hamáček privatizaci nákladního dopravce včera označil za chybu, podle něj Dan Ťok postupuje proti vládnímu programu. Chce se s ním kvůli tomu v příštím týdnu sejít.

Ve vládním programu stojí, že vláda nepřipustí privatizaci veřejných služeb ani podniků se státní účastí. Dopravce ČD Cargo je dceřinou společností státních Českých drah. „Já říkám, že to byla chyba, já nevím, proč to pan ministr navrhl. Rozhodně sociální demokracie s tím souhlasit nebude a budeme vyvolávat koaliční jednání. A mě by zajímalo, s kým to chce nebo jak to chce udělat, když na tom nebude koaliční shoda,“ řekl Jan Hamáček. Příští týden se chce s Danem Ťokem sejít a o záměru s ním mluvit. „To bude velký problém ve vládní koalici,“ poznamenal.

České dráhy na konci prvního pololetí snížily zisk na 262 milionů Kč, meziročně o 275 milionů Kč méně. Na zisku se podílelo především právě ČD Cargo, osobní doprava naopak zaznamenala ztrátu 388 milionů Kč. Tržby z nákladní dopravy rostly především díky vyššímu objemu přeprav o 1,3 milionu tun. Celkem firma převezla 33,5 milionu tun zboží. V červenci ČD Cargo vydalo sedmileté dluhopisy v hodnotě miliardy Kč.

Vedle osobního dopravce a ČD Cargo patří do skupiny také například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Skupina zaměstnávala na konci pololetí zhruba 23 400 lidí.

(čtk)

spinner