​„Případ Rastatt“ ukázal možnosti spolupráce na železnici

​„Případ Rastatt“ ukázal možnosti spolupráce na železnici

19.10. - Železniční trať Basilej – Karlsruhe je od 2. října znovu otevřená. Přímé spojení bylo uzavřené od 12. srpna, vlaky během uzavírky musely využívat objízdné trasy. Výrazně pomohly Švýcarské spolkové dráhy SBB, nicméně dopady výpadku německého železničního tahu v údolí Rýna na osobní i nákladní přepravu byly značné. Cestující čekaly časové komplikace, extrémní nároky byly kladeny i na logistiku.

Z iniciativy předsedy představenstva SBB Andrease Meyera byla vytvořená koordinační skupina za účasti šéfů Německé dráhy DB, rakouských spolkových drah ÖBB a francouzských státních drah SNCF. Mezinárodní spolupráce nemohla plně nahradit výpadek 200 nákladních vlaků jezdících denně tratí v údolí Rýna, přesto se podařilo denně vypravovat až 84 vlaků přes objízdné trasy.

Výluka v Rastattu ukázala, jak důležité je integrované plánování provozu na vytíženém centrálním severo-jižním koridoru. Teprve následující měsíce přinesou odpověď na otázku, zda se přepravy přesměrované na jiné druhy dopravy vrátí v plném rozsahu zpět na železnici. Finanční dopady výpadku na hospodaření drah, zejména SBB Cargo, nelze prozatím odhadnout – naštěstí je podnik proti událostem tohoto druhy z větší části pojištěný.

Spolupracující železnice se musí z „případu Rastatt“ co nejrychleji poučit. Nákladní složka švýcarských spolkových drah SBB Cargo se přiklání k tomu, aby se pro klíčové dopravní osy vytvořily pružné koncepty využívající trimodální centra. Tak bude možné operativně volit podle vývoje situace, zda je lepší variantou využití vnitrozemské vodní dopravy, železnice nebo silnice. Ukázkovým příkladem je chystaný trimodální kontejnerový terminál Gateway Basel Nord. Podle Meyera Švýcarsko potřebuje právě taková řešení, díky nimž stabilně odbaví toky zboží plynoucí mezi Rotterdamem/Antverpami a Švýcarskem/Itálií.

(red)

spinner