Plzeňský kraj za týden vybere vlakového dopravce pro Plzeňsko a Český les

Plzeňský kraj za týden vybere vlakového dopravce pro Plzeňsko a Český les

31.5. - Rada Plzeňského kraje vybere příští týden v pondělí dopravce, kteří budou deset let provozovat vlaky na Plzeňsku a v Českém lese. Ve hře jsou tři firmy, a to České dráhy, Arriva a Leo Express. Upřesněné nabídky má kraj na stole, se zájemci jednal několikrát o slevách. Nový dopravce musí začít vozit cestující od prosince 2023, řekl ČTK náměstek hejtmana Pavel Čížek. V současnosti v obou oblastech jezdí České dráhy.

O Plzeňsko projevily zájem tři firmy, o Český les dvě. "U obou jde o České dráhy a Arrivu a u Plzeňska ještě o Leo Express," uvedl Pavel Čížek. Vítěz může využívat repasovaná vozidla, která pořídí rychleji než nová.

"Příští pondělí (6. června) bude rozhodnuto. Do té doby mají uchazeči možnost ještě něco vylepšit," řekl Pavel Čížek. Všechny nabídky už jsou porovnané. Zájemci předložili model provozu po letech včetně oprav vozidel i podle cen pohonných hmot. "POVED (organizátor veřejné dopravy v regionu) to dal dohromady odborně i po právní stránce. Ohodnotil i kvalitu nabízených vozidel. Máme nabídky starších a dokonce nových vozů, máme ohodnocenou kvalitu i cenu zvlášť," uvedl. Všichni museli podle Pavla Čížka akceptovat stejné smlouvy, aby byly nabídky porovnatelné, i stejné sankce.

Náměstek uvedl, že se kraji po několika kolech jednání podařilo výrazně snížit nabízenou cenu za vlakový kilometr. "Oproti tomu, když jsme vyhlásili soutěž v roce 2021, tak jsme se dostali o 15 až 20 procent níž. Tehdy byly ceny příliš vysoké, a tak jsme soutěž zrušili," uvedl. Poté už kraj podle Pavla Čížka neměl čas soutěžit a musel postupovat přímým zadáním. Nabídky jsou teď hodně vyrovnané. "Vzhledem k tomu, že je kontrakt na deset let, tak je třeba na Plzeňsku rozdíl mezi nabídkami od deseti do 20 milionů na rok. Ale každý nabízí trochu jiné vybavení a v jiném čase. Někdo nabízí nové vlaky, ale později, někdo repasované zahraniční, a proto bude rozhodovat nejen cena, ale i kvalita," uvedl.

Až se rada dohodne na vítězi, schválí rozhodnutí o podpisu smlouvy. "Předtím jsme měli výběrové řízení, které bylo notifikované u EU. Ale když jsme ho zrušili a šli přímým zadáním, tak jsme museli změnit notifikaci na přímé zadání, na což se musí čekat rok. Takže podepsat smlouvu můžeme až 15. října, kdy uběhne rok od změny notifikace. V pondělí tedy uděláme rozhodnutí se záměrem podepsat smlouvu, aby měli vítězové jistotu," uvedl Pavel Čížek. Firmy budou mít podle něj čas na nákup nebo leasing vlaků.

O regionální dopravu ve dvou oblastech projevilo zájem pět z 11 železničních dopravců, které kraj oslovil. Nabídky odevzdali do 7. února. V Českém lese najedou vlaky do 500.000 km ročně, na Plzeňsku více než dvojnásobek. Jde o více než čtvrtinu dopravního výkonu osobních vlaků, který kraj ročně objednává. V souboru Plzeňsko jsou tratě Planá - Tachov, Rokycany - Nezvěstice, Nýřany - Heřmanova Huť, Plzeň - Radnice, Plzeň - Bezdružice, Plzeň - Žihle a Klatovy - Železná Ruda. V Českém lese pak tratě Tachov - Domažlice a Poběžovice - Staňkov - Holýšov.

(čtk)

Ilustrační foto: České dráhy

spinner