PKP CARGO sází na intermodální spoje a domácí terminály

PKP CARGO sází na intermodální spoje a domácí terminály

Skupina PKP CARGO bude rozvíjet intermodální aktivity ve dvou hlavních směrech: bude posilovat mezinárodní intermodální spoje a zvyšovat překládku zboží v Polsku. O plánech podniku hovořil v Katovicích předseda představenstva PKP CARGO Czesław Warsewicz. Uvedl, že skupina dynamicky implementuje vytyčenou strategii přeměny z čistě železničního nákladního dopravce na poskytovatele logistických služeb.

PKP CARGO se může opřít o výjimečně příznivou geografickou polohu Polska jako křižovatky hlavních obchodních tahů, kdy země usiluje o pozici lídra Evropské unie při budování mezikontinentálního pozemního spojení nová Hedvábná stezka a také v rámci severojižního dopravního koridoru EU.

Czesław Warsewicz zdůraznil, že strategie přeměny na logistický podnik bude realizována na dvou frontách. Na straně jedné půjde o posilování mezinárodního rozměru intermodálních nabídek. Příkladem je spolupráce s německým přístavem Duisburg. Letos v září bude zahájeno pilotní železniční spojení na trase Poznaň – Duisburg, vlaky pak začnou jezdit z Vratislavi, Varšavy, Małaszewicz a litevského Kaunasu. Německý směr je podle vedení PKP CARGO velmi perspektivní.

Na straně druhé bude PKP CARGO usilovat o to, aby se v polských terminálech odbavovalo co nejvíce zboží, které bude dále distribuováno po Evropě. V současné době je praxe taková, že 75 procent kontejnerizovaného zboží prochází přes Polsko pouze v tranzitním režimu a jen 25 procent zásilek je v Polsku přeloženo. „Máme šanci to změnit. Polsko se může stát významným odbavovacím uzlem na nové Hedvábné stezce. Musíme rozvíjet naše terminály, aby odbavovaly více zboží, které jde přes Polsko,“ řekl šéf polského koncernu.

Pro tyto účely byla založena společnost PKP CARGO Terminale, která integruje logistické aktivity skupiny. Polský podnik provozuje terminály po celé zemi a také v České republice v Paskově. Jejich celková kapacita je 1,1 milionu TEU ročně. Nejvýkonnější terminály fungují v oblastech s největší ekonomickou aktivitou, tedy na východní hranici, ve Slezsku a ve Velkopolském vojvodství.

PKP Cargo spatřuje značný potenciál v rozvoji této činnosti v centrální části státu. „Naším cílem je zvýšit přepravní kapacity a lépe využít naše zdroje,“ dodal Czesław Warsewicz.

90 procent přeprav mezi EU a Čínou přes Małaszewice

Skupina PKP CARGO se může opřít o dynamický růst obousměrných přeprav mezi Čínou a Evropskou unií. Loni bylo na této mezikontinentální trase vypraveno celkem 6300 vlaků, které přepravily přes 1 milion tun zboží – tedy téměř tolik, co zajistila letecká přeprava. Spojení nová Hedvábná stezka bylo sice spuštěno až v roce 2013, ale rychle roste.90 procent železničních přeprav z Číny do EU a z EU do Číny prochází přes polské Małaszewice. „Je to dokonalý doplněk k námořní přepravě. Dokládá to potenciál trhu a PKP CARGO na něm chce získat významný podíl,“ uzavřel Czesław Warsewicz.

(red)

Foto: PKP CARGO

spinner