DN č. 17 - Mezinárodní kamionová doprava, Autobusy, Veřejná doprava, vychází 16.8., uzávěrka již 26.7.! 

Pardubický kraj chce do dvou týdnů vybrat železničního dopravce

Pardubický kraj chce do dvou týdnů vybrat železničního dopravce

26.6. - Vedení Pardubického kraje se chce během dvou týdnů rozhodnout, s kým bude pokračovat v rozhovorech o zajištění budoucí regionální železniční dopravy. Hejtmanství několik měsíců jedná s Českými drahami a společností Leo Express o kontraktu na provozování regionálních spojů na deset let. Kraj si klade ještě různé podmínky a dopravci nabídku stále doplňují, řekl krajský radní pro dopravu Michal Kortyš.

„Kontrakt, vlastně memorandum, které vzniklo před deseti lety, sice bylo jen na dvě stránky, ale stálo v něm, že jsme povinni zaplatit vše, co si řeknou. Takový bianco šek už vystavovat nebudeme,“ uvedl Michal Kortyš.

Pardubický kraj loni zveřejnil ve Věstníku EU záměr uzavřít smlouvu s dopravcem formou přímého zadání. Pouštět se do výběrového řízení na nového regionálního železničního dopravce považovalo hejtmanství za příliš riskantní. Kvůli možným odvoláním a napadáním tendru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže by mohl být ohrožen termín účinnosti smlouvy. Kontrakt zajistí dopravci během deseti let příjmy od Pardubického kraje ve výši zhruba 3,5 miliardy Kč. Rozhodovat bude nejnižší cena a kvalita služeb.

Hejtmanství uvádí, že chce pro kraj především co nejvyšší efektivitu a pro cestující maximální komfort. Požaduje, aby dopravci pořídili nové soupravy, které by měly mít například klimatizaci, wi-fi a elektrické zásuvky. Firma na ně díky desetileté smlouvě bude zřejmě moci získat dotaci.

Původně měl provoz na všech tratích dostat jediný dopravce. Později kraj začal zvažovat i možnost rozdělit je mezi více subjektů, nyní čeká na právní stanovisko k této možnosti. Hejtmanství oslovilo v minulosti i společnost RegioJet, která ale nepodala konkrétní cenovou nabídku. Podle jejího mluvčího Aleše Ondrůje byla překážkou právě podmínka provozovat všechny tratě.

Dopravce bude zajišťovat drážní dopravu od prosince příštího roku, kdy začne platit nový jízdní řád. Hejtmanství proto musí smlouvu uzavřít do konce letošního roku.

Vlaky na regionálních tratích v Pardubickém kraji ročně najedou asi 4,8 milionu kilometrů. Hejtmanství Českým drahám v současnosti přispívá 105 Kč na kilometr, což ho ročně stojí asi 350 milionů Kč, téměř třetinu z toho poskytuje kraji stát.

(čtk)

spinner