DN č. 22 - Kurýrní, expresní a balíkové služby, Logistika pro e-commerce - vychází 25. 10., uzávěrka již 4. 10. !!! 

Pardubické nádraží slaví 60 let, opravy se dočká asi za tři roky

Pardubické nádraží slaví 60 let, opravy se dočká asi za tři roky

13.4. - Opravy budovy vlakového nádraží v Pardubicích se uskuteční nejdřív za tři roky. Stavba je památkově chráněná, její opravy je nutné koordinovat s památkáři i majitelem autorských práv. Přípravy dokumentací jsou v začátcích. Uvedl to ředitel hradecké Správy osobních nádraží SŽDC Jaroslav Špína. Jedna z nejvýznamnějších poválečných funkcionalistických staveb slaví 1. května 60 let od svého otevření.

„Uvidíme, jak se podaří skloubit požadavky moderního odbavovacího uzlu, památkářů a majitele autorských práv. Udělali bychom třeba rádi pojízdné schody do podchodu, chceme předělat WC. Vše je v počátečním stádiu, začínáme vyjednávat," řekl Jaroslav Špína.

Správa železniční dopravní cesty oznámila, že modernizaci železničního uzlu zahájí v polovině příštího roku, potřebovat na ni bude čtyři miliardy Kč. Potrvá dva a půl roku. Opravy nádražní budovy s přilehlým hotelem, které projektoval významný architekt Karel Řepa, začnou později a budou stát stovky milionů Kč. Autorská práva ke stavbě drží architektův syn Miroslav Řepa.

Pardubický rodák Karel Řepa je žákem slovinského architekta Josipa Plečnika, v rodném městě nese jeho rukopis řada staveb, kromě veřejných budov navrhoval činžovní domy a rodinné vily. Oblíbil si střídání neomítaného a omítaného zdiva a části obložené keramickými dlaždicemi.

Podobně vypadá i nádražní budova, ve spodních partiích jsou černé obklady, další část tvoří cihlově červené dlaždice. Halu pak prosvětlují zazděné luxfery v horních partiích. Státní zakázku Řepa projektoval společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou na konci 40. let, stavební práce trvaly do roku 1958. První vlak přijel 1. května 1958 v 14:30, slavnostně vyzdobená souprava tím zahájila provoz nádraží.

„Pardubické železniční nádraží je jednou z nejvýznamnějších staveb z hlediska památek moderního architektury 20. století,“ řekl proděkan Filozofické fakulty Univerzity Pardubice a historik umění Pavel Panoch.

Josef Danda byl specialistou na projektování nádražních budov, zejména z hlediska vyřešení dispozic a logistiky. Pardubický architekt Karel Kalvoda se soustředil na interiéry. Karel Řepa je stěžejní jméno pro pardubickou architekturu, zasvětil městu a jeho okolí celou svou profesní kariéru, dodal Panoch.

Nádraží stojí v místě tehdejšího cukrovaru, který zničily válečné nálety. Komplex tvoří prostorná odbavovací hala. Kratší stěny uvnitř zdobí mozaiky zvěrokruhu a mapy s československými městy, které jsou propojené železnicí. Na podélných zdech nad pokladnami jsou novodobé fotografie zajímavých míst Pardubického kraje.

Ve východním křídle je například dopravní kancelář, západní část zahrnuje technické zázemí i nájemní prostory. S výpravní budovou je spojen hotel, sedmipatrovou stavbu SŽDC v současnosti pronajímá, obsazená je jen z části.

(čtk)

Foto: Wikimedia

spinner