Pardubice se v dubnu staly již podeváté místem setkání špiček české železnice

Pardubice se v dubnu staly již podeváté místem setkání špiček české železnice

Pardubice hostily v dubnu již IX. ročník tradiční akce Železnice Pardubice 2023. Letošní ročník se uskutečnil historicky poprvé ve spolupráci s Dopravní fakultou Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice, která slaví 30. let od svého založení. Mezi stěžejní témata letošního ročníku patřily vysokorychlostní tratě (VRT) nebo například nový koncept regionálních tratí.

Pardubice se tak opět staly pomyslným hlavním městem v oblasti železnice. Správa železnic v současné době v Pardubicích a blízkém okolí realizuje investice v nejvyšším objemu finančních prostředků v rámci České republiky. „V této souvislosti lze uvést například přestavbu železničního uzlu Pardubice, včetně výpravní budovy nebo například zdvoukolejnění tratě směrem na Stéblovou. Jsou ale také důležitým dopravním centrem, ze kterého lze přímo cestovat do celé řady metropolí. Kromě Prahy máme přímé spojení s Berlínem, Hamburkem, Katovicemi, Varšavou, Žilinou, Košicemi a od první července bychom se měli napřímo dostat také do Vídně, Bratislavy nebo do Budapešti,“ řekl náměstek primátora Pardubic pro investice a dopravu Jan Hrabal.

Důležitou roli v české dopravě zastává ale také místní DFJP, která vychovává odborníky v oblasti dopravy pro celou Českou republiku. „Dopravní fakulta v letošním roce slaví 30. let své existence. Za tu dobu jsme se stali významným centrem dopravního vzdělávaní a výzkumu v České republice. Kromě toho intenzivně spolupracujeme s podniky a naši absolventi tak mají vynikající uplatnitelnost na trhu práce. Se zahájením přípravných prací a samotné výstavby vysokorychlostních tratí bude poptávka po dopravních odbornících ještě mnohem vyšší,“ uvedl děkan DFJP Univerzity Pardubice Libor Švadlenka.

Vysokorychlostní tratě jsou jedním z nejvýznamnějších projektů novodobé historie České republiky. „V letošním roce je na přípravu VRT alokována částka z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 1,42 miliardy korun. Jedná se o velmi významnou sumu, která svým objemem jasně ukazuje, že výstavbu VRT myslíme zcela vážně. Osobně mám z této skutečnosti upřímnou radost, protože VRT změní uvažování o cestování,“ řekl generální ředitel Správy železnice Jiří Svoboda.

(lan) 

Foto: Železnice Pardubice

spinner