​Největší železniční nákladní dopravce zvyšuje od ledna ceny

​Největší železniční nákladní dopravce zvyšuje od ledna ceny

Prezentace cenové a obchodní strategie na rok 2018 byla nejočekávanějším bodem pravidelného podzimního setkání představitelů ČD Cargo s jeho zákazníky. Téměř 200 hostů si muselo počkat až na samý závěr konference, aby se dozvědělo, že největší český nákladní železniční dopravce musí mírně zvýšit ceny poskytovaných služeb. Rostoucí náklady se tak projeví ve smluvních cenách pro rok 2018.

Setkání, které se letos uskutečnilo v Harrachově, zahájil předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik shrnutím současného stavu, ve kterém se dopravce nachází. Velkým problémem je například zastaralý vozový park, do kterého se v minulých letech neinvestovalo tolik, kolik by bývalo bylo potřeba. Pokud tedy ČD Cargo vlastní zhruba 18 000 vagonů všech typů, více než polovina jich je starších než 30 let. „Do roku 2020 si chceme pořídit 55 nových lokomotiv, dalších 50 lokomotiv řady 742 chceme modernizovat,“ uvedl Ivan Bednárik. Investice se samozřejmě chystají i do nákladních vagonů. Chybějí totiž například i moderní vagony na přepravu uhlí, které se do střední Evropy ve stále větší míře dováží z Ruska nebo ze zámoří. Velké peníze bude stát také například úprava vagonů podle nových evropských norem, zejména vybavení vozidel méně hlučnými brzdovými špalky.

Zdražení služeb si vynutila celá řada faktorů

ČD Cargo nezvyšovalo své ceny již několik let a momentálně už nejsou současné ceny udržitelné, a to hned z několika faktorů – roste cena ropy a silové části elektrické energie, nízká nezaměstnanost se projevuje rostoucím tlakem na růst mezd, je nutné investovat do větší bezpečnosti železniční dopravy (budování zabezpečovacího systému ETCS) i do již zmíněné modernizace vozového parku. V praxi to tedy bude vypadat tak, že ČD Cargo cenově zvýhodní partnery, kteří budou moci garantovat určitý objem přepraveného zboží. Například u jednotlivých vozových zásilek si zákazník s garantovaným objemem zboží připlatí dvě procenta, s negarantovaným objemem šest procent. „Doba je taková, že jsme s našimi cenami nedělali nic v podstatě čtyři roky, všechna navýšení jsme nesli my, nyní je potřeba začínat něco dělat i s cenou, musíme se připravit na klíčové investice,“ uvedla obchodní ředitelka ČD Cargo Vlasta Slavíková.

Sázka na produktové vlaky

Jednou z oblastí, kde se ČD Cargo v posledních letech hodně angažuje, je nabídka produktových vlaků. Momentálně jich provozuje celkem pět a další se připravují. Mala Train zajišťuje spojení ČR s Běloruskem, Ruskem a zeměmi za ním ležícími včetně Číny. Belgium-Czech XPRESS spojuje Ústí nad Labem s Antverpami, Dracula míří z Brna do rumunského příhraničního města Curtici a Marie Terezie nově z jihomoravské metropole do Budapešti. Poslední produktový vlak, Breza, jezdí z Břeclavi do slovinského přístavu Koper. Hodně si také ČD Cargo slibuje od svého skladu v Lovosicích, který letos oslavil deset let své existence a který nabízí komplexní skladovací a logistické služby.

Vedle informací o novém ceníku služeb ČD Cargo na příští rok zaujalo účastníky konference také na vystoupení náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Josefa Hendrycha. Čekali zejména na to, jakým způsobem se SŽDC vypořádá s ucpanými kolejemi zejména v některých úsecích hlavních železničních koridorů. Že by se nějak blýskalo na lepší časy, je asi předčasné hodnotit, když navíc nový jízdní řád platný od poloviny prosince přinese další zahuštění osobní dopravy, nějaké zlepšení ale určitě přijde. Nově například v případě operativního řízení provozu, tedy zejména při výlukách a mimořádnostech, budou nákladní vlaky jezdit ve svazcích s osobními. Částečně se tedy eliminuje dosavadní praxe v podobných případech zcela odstavit nákladní dopravu. „Očekávali jsme od nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře stanovení nějakých pravidel pro příděl dopravní kapacity. My musíme přidělovat dopravní cestu podle jasně daných pravidel a podle stanovených priorit vlaků,“ upozornil Josef Hendrych. Podle jeho slov zřejmě bude nutné změnit pravidla i priority vlaků. Pak ale zase lze očekávat ostré protesty ze strany osobních dopravců. 

Tomáš Johánek 

spinner