Prodej tratí

Na prodej je opět trojice nevyužívaných železnic

Na prodej je opět trojice nevyužívaných železnic

PRAHA (30.7.) – Trojice nevyužívaných tratí je opět na prodej. Koupit si je mohou i soukromé osoby, musí se ale zavázat, že na nich budou minimálně pět let provozovat vlaky. Nejlacinější je železniční spojení z Kopidlna do Dolního Bousova, které Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nabízí k prodeji za téměř 1,4 milionu korun. Kromě ní nabízí správce kolejí k prodeji ještě tratě z Kralovic do Mladotic na Rakovnicku a spojení z Čížkovic do Obrnic u Mostu.

Ty jsou ale už o poznání dražší a zájemce za ně bude muset zaplatit přes pět milionů korun. Kromě těchto tratí plánoval původně správce kolejí prodat ještě další dvě dlouhodobě nevyužívané tratě Čelákovice – Mochov a Čejč – Uhřice, u kterých ale nejsou dosud vypořádány majetkové vztahy vůči všem vlastníkům pozemků. Uvedenou pětici tras se už SŽDC pokoušelo prodat v lednu za výrazně vyšší ceny pohybující se v řádu desítek milionů korun. Žádný zájemce se ale o železnice, na kterých kraje dlouhodobě žádnou železniční dopravu neobjednávají, nepřihlásil.

Celkem je takovýchto tratí vytypovaných k postupnému prodeji 21. Státní správa železnic se jich chce zbavit především proto, že do nich nechce dále investovat a předpokládá, že prostředky na jejich opravy bude platit nový majitel. Ten by mohl mít nárok na příspěvek od státu na rekonstrukci trasy pouze v tom případě, že by na nich provozoval pravidelné železniční spojení alespoň dvěma páry vlaků denně, případně odpovídající počet spojů během roku, pokud nebudou jezdit každý den.

Pokud se správě železnic nepodaří prodat tratě ani ve druhém kole, může je ještě bezplatně nabídnout do užívání obcím a krajům. Právě obce už v minulosti v mnoha případech o nevyužívané tratě projevily zájem, překážkou ale byla jejich vysoká cena. Příkladem může být například obec Terezín u Čejče, která plánovala na části železniční trasy mezi Terezínem a Klobuky u Brna provozovat koněspřežnou dráhu jako lákadlo pro turisty.

Proti rozprodeji nevyužívaných tratí se postavil Svaz cestujících ve veřejné dopravě, podle jehož předsedy Miroslava Vyky jde o krátkozraký krok. „Zastavení provozu na nich nebylo objektivně zdůvodněno, ale došlo k němu vždy na základě jejich nedostatečné údržby a krátkozrakého politického rozhodnutí," uvedl začátkem roku v otevřeném dopisu ministru dopravy Danu Ťokovi.

(čtk)

spinner