Rekonstrukce trati na Vysočině

Na modernizované části trati z Havlíčkova Brodu do Brna zrychlí vlaky

Na modernizované části trati z Havlíčkova Brodu do Brna zrychlí vlaky

ŽĎÁR NAD SÁZAVOU (10. 11. ) – Správa železniční dopravní cesty slavnostně zahájila rekonstrukci kolejí v úseku Sklené nad Oslavou – Ostrov nad Oslavou, který je součástí frekventované trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Hlavním přínosem stavby je zvýšení traťové rychlosti na 120 km/h pro klasické vlakové soupravy, respektive na 140 km/h pro naklápěcí soupravy.

Z Havlíčkova Brodu se jezdí do Brna po železnici už od roku 1898. V roce 1953 však byla dokončena nová trať a v roce 1966 elektrizována. Tehdy začalo její významné období, protože převzala většinu osobní i nákladní dopravy mezi Prahou a Brnem. V 90. letech tudy jezdily i vlaky EuroCity.

Jádro komplexní rekonstrukce a modernizace dvoukolejného traťového úseku Sklené nad Oslavou – Ostrov nad Oslavou tvoří výměna železničního svršku i spodku, včetně odvodnění a obnovení trakčního vedení. Velké proměny se dočká zastávka Laštovičky. Stavbaři tam vybudují zvýšené nástupiště a opraví přístupové cesty, instalují nový mobiliář, orientační systém, osvětlení a rozhlas.

„Trať přes Vysočinu už tuto významnou investici potřebovala, stávající podoba tohoto úseku už nevyhovovala aktuálním požadavkům a vyžadovala časté opravy. Výsledkem rekonstrukce bude pohodlnější, rychlejší a bezpečnější cesta vlakem. Trať bude navíc splňovat vyšší kvalitativní požadavky pro účely provozování mezinárodní dopravy,“ vysvětlil generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

V rámci projektu stavbaři také zrekonstruují nosné konstrukce, stabilizují mosty a opraví propustky, které slouží k vedení vody pod náspem. Součástí stavby je dále kompletní modernizace traťového zabezpečovacího zařízení, včetně vnějších návěstních prvků. V nezbytném rozsahu budou instalovány nové rozvody nízkého napětí. Ve stanicích Sklené nad Oslavou a Ostrov nad Oslavou vzniknou nové prefabrikované klimatizované reléové domky sloužící umístění traťového zabezpečovacího zařízení.

Celkové náklady stavby dosahují téměř jedné miliardy korun. Výstavbu spolufinancuje Evropská unie z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava, a to do maximální výše 713,9 milionu korun, což činí 77,79 procenta způsobilých nákladů. Zbývající finanční prostředky z národních zdrojů poskytne Státní fond dopravní infrastruktury. Dokončení prací je plánováno na říjen příštího roku.

(tj)

spinner