DN č. 7 - Mezinárodní kamionová doprava, Autobusová doprava, LUV, vychází 29.3., uzávěrka již 8.3.! 

Mladotice chtějí převzít a obnovit lokální trať do Kralovic

Mladotice chtějí převzít a obnovit lokální trať do Kralovic

5.2. - Obec Mladotice chce převzít a obnovit více než jedenáctikilometrovou trať do Kralovic. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tam ukončila provoz před 21 lety a chce trať zrušit. Po neúspěšných soutěžích na prodej byla podle usnesení vlády trať nabídnuta městu Kralovice a Mladoticím; Kralovice ji odmítly, Mladotice se měly vyjádřit do konce loňského roku. Zatím ale jednají s Plzeňským krajem, zda by lokální trať zahrnul do systému základní dopravní obslužnosti, řekl starosta Mladotic Zdeněk Slach.

„Na počátku prosince nám dalo SŽDC termín do konce roku. A pokud nepodepíšeme smlouvu, tak zahájí proces rušení tratě,“ uvedl. Mladotice odepsaly, že tímto jednáním porušuje správa usnesení vlády o převodu tratí, které nestanoví žádné termíny.

„Abychom tu smlouvu mohli podepsat, tak potřebujeme zajištění dopravní obslužnosti a o tom už přes rok jednáme s krajem, který se zatím tváří vstřícně,“ uvedl Zdeněk Slach. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek se snaží přehodnotit rozhodnutí předchozího vedení kraje, které na trati chtělo vybudovat cyklostezku. „Zatím o tom nová rada kraje nejednala, protože shání podklady od obcí a případného dopravce,“ uvedl starosta Mladotic. Ve středu bude jednání s vedením kraje i zástupcem firmy, která je ochotna trať provozovat.

Obec už jednala také se železničním dopravcem GW Train Regio, který od loňska zajišťuje rychlíky z Plzně na Most. „Jsou také ochotni zajišťovat dopravu. A navíc už od nich máme písemný příslib, že jejich rychlíky budou stavět i u nás. Cestující ze všech obcí na trati z Rakovníka do Mladotic by získali opravdu rychlé spojení na Plzeň,“ řekl Zdeněk Slach. Bylo by rychlejší než autem z Rakovníka do Plzně. Pokud bude trať zařazena do krajské dopravní obslužnosti, požádá obec ve spolupráci s krajem o dotace na obnovu tratí ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Návrh smlouvy od SŽDC dostaly Mladotice před 1,5 rokem. „Je tam závazek, že do pěti let trať zprovozníme,“ řekl starosta. Mladotice musí kromě smlouvy o bezúplatném převodu tratě podepsat nájemní smlouvu se SŽDC, protože v Mladoticích by vlaky část úseku jezdily po jejích kolejích. SŽDC ale požaduje, aby se v případě rekonstrukce tratě z Plzně do Mostu obec adekvátně podílela na nákladech této stavby. Na to ale podle starosty Mladotice, které mají 570 obyvatel, nemají.

Podle starosty SŽDC uvádí, že by obnova tratě Plzeň-Most stála 500 milionů Kč. „To je nesmysl. Musí se jen vyměnit pražce a koleje a postavit zabezpečovací zařízení na pěti přejezdech,“ míní starosta Zdeněk Slach.

Možný provozovatel lokální tratě z Mladotic do Kralovic spočítal, že nejnižší náklady na její obnovu by činily zhruba 90 milionů Kč. Původní odhady na zrušení této tratě, tedy na likvidaci kolejí, byly 120 milionů Kč, cyklostezka by stála stejně.

Obce ze severu Plzeňska zaslaly v říjnu 2015 Sněmovně, Senátu a vládě petici s tisíci podpisy za obnovu tratě z Mladotic do Kralovic. Úsek je zarostlý, polovina kolejí už je rozkradená. Mladotice by chtěly, aby trať následně převzal kraj.

(čtk)

spinner