​Mezinárodní železniční konference přivítala špičky evropské železnice

​Mezinárodní železniční konference přivítala špičky evropské železnice

Po dvou letech přivítal vysočanský hotel Clarion Congress Hotel Prague již šestý ročník mezinárodní železniční konference IRFC 2017, tentokrát pod sloganem Udělejme evropskou železnici snadnější. Konferenci již tradičně uspořádala OLTIS Group, která je jedinou a uznávanou společností s úspěšnými akcemi podobného typu a s celoevropským dosahem.

Letošního ročníku konference se zúčastnilo 240 aktérů z 27 zemí, mezi nimiž bylo i 46 vysoce postavených představitelů z předních železničních společností a organizací. Na seznamu řečníků bylo 45 osob, včetně zástupců Evropské komise, ministerstev dopravy, UIC, OSŽD, ERA, UNIFE, CER, IBS, UIRR a dalších významných evropských organizací a institucí.

V rámci konference proběhlo podepsání Memoranda o spolupráci na inovačních programech Shift2Rail mezi společnostmi Ferrovie dello Stato Italiane a OLTIS Group, ve kterém obě organizace položily základ pro společný výzkum a inovační aktivity, vytvořily vzájemnou spolupráci v Shift2Rail, respektive ve společném podávání nabídek ve výzvách v rámci výzkumných a inovačních programů, a vyjádřily zájem pracovat společně také na dalších aktivitách společného zájmu, jako například TSI TAF/TAP.

Fórum nastínilo budoucí vývoj evropské železnice

Samotné konferenci předcházelo mezinárodní železniční fórum, které se konalo pod heslem Železnice na křižovatce času – vize a výzvy. Fórum bylo velmi přínosným setkáním, na kterém představitelé železničního průmyslu měli příležitost diskutovat o problémech a najít jejich řešení. Na tomto fóru moderovaném Pavlínou Kvapilovou vystoupili přední zástupci mezinárodních železničních organizací UIC a CER (Jean-Pierre Loubinoux a Libor Lochman), ERA (Josef Doppelbauer), UNIFE (Miroslav Fukan), Shift2Rail (Carlo Bor-ghini), ministr dopravy a infrastruktury Malty Joe Mizzi, náměstek ministra dopravy ČR Tomáš Čoček a zástupce Evropské komise Matthew Baldwin, z videozáznamu pak europoslankyně Martina Werner a místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič. Závěrem fóra bylo to, že budoucnost železnice zajistí mimo jiné aplikace nejnovějších technologií a oslovení mladé generace odborníků, kteří až dosud preferují automobilový nebo letecký průmysl.

První den konference IRFC 2017 moderovali Matthew Baldwin (Evropská komise) a Simon Fletcher (UIC). Představitelé nejdůležitějších hráčů železničního průmyslu projednávali otázky na téma konkurenceschopnost v odvětví železniční dopravy. Sekce Železniční inovace a výzkum – hnací síla budoucí interoperabilní železnice, kterou moderoval Riccardo Santoro (Ferrovie dello Stato Italiane), byla velmi významná pro další směrování železnice k inovacím. Zástupci společného podniku Shift2Rail v ní mimo jiné informovali o probíhajících a ukončených projektech, shrnuli výsledky dokončených projektů řešených v rámci výzkumných a inovačních programů a představili připravované projekty.

Generální ředitel UIC Jean-Pierre Loubinoux ve své prezentaci popsal vyhlídky pro železnici stát se v tomto 21. století hlavním aktérem mobility. „Železnice usnadňující překračování hranic mezi národy významně přispívá k vytváření inter-operability mezi jednotlivými zeměmi a jejich obyvateli, včetně dlouhých a velmi dlouhých vzdáleností,“ prohlásil. Dodal, že v tomto století si zainteresované strany z celého světa uvědomují, že mobilita na železnici je ve skutečnosti páteří účinného integrovaného multimodálního dopravního systému, a to díky svým výhodám z hlediska výkonu, bezpečnosti, spolehlivosti a šetrnosti k životnímu prostředí.

Železnice prý trpí vysokými výrobními náklady

V sekci Rozvoj atraktivního a konkurenceschopného železničního sektoru Josef Doppelbauer, výkonný ředitel ERA, svou prezentaci zaměřil na to, co může Agentura EU pro železnice udělat pro to, aby železnice byla opět atraktivní a konkurence-schopná, a soustředil se na technickou integraci trhů s cílem dosáhnout lepších služeb železnice při nižších nákladech. „V bitvě jednotlivých druhů dopravy železnice trpí vysokými výrobními náklady, které jsou určeny jak vysokými náklady na vybavení, tak nízkým využitím aktiv, a také nízkou kvalitou jakožto důsledkem defragmentace evropského trhu. Železnice má také strukturální inovační problémy a integruje se velmi špatně s ostatními druhy dopravy, zejména se silnicí,“ uvedl.

Samostatnou a velice významnou sekcí prvního dne konference pak byla Digitalizace v železniční dopravě. Zástupce generálního ředitele DG MOVE Evropské komise Matthew Baldwin řekl: „V tomto globalizovaném digitálním věku, ve kterém žijeme, cestující očekávají přístup k informacím výhodně a okamžitě. Tento snadný přístup k informacím a nutnost neustálého připojení již také začaly způsobovat revoluci v tom, jak jsme byli zvyklí cestovat.“

Přednášky druhého dne konference byly rozděleny do čtyř sekcí, které moderovali Simon Fletcher a Michael Robson a které byly věnovány tématům jako Novinky v technologii nákladní dopravy a logistiky, Implementace železniční interoperability (TSI TAF/TAP) a Železniční inovace, projekty a informační systémy.

Konference byla doprovázena tradiční odbornou výstavou, na které se prezentovalo 18 vystavovatelů z řad železničních dopravců, železničního průmyslu, IT společností, mezinárodních organizací a médií. Nedílnou součástí konference byly doprovodné akce jako galavečer první den a Český večer po skončení druhého jednacího dne.

Třetí den konference, 24. března, byl věnován návštěvě Národního technického muzea v Praze. Největší pozornost účastníků vzbudila expozice Historie dopravy v tzv. dopravní hale. 

Tomáš Johánek

spinner