České dráhy

Kolektivní smlouvu ohrožuje jediná centrála

Kolektivní smlouvu ohrožuje jediná centrála

Osm odborových centrál u Českých drah se dohodlo s vedením podniku na nulovém růstu mzdových tarifů pro příští rok. Na kolektivní smlouvě však zatím chybí podpis zástupce Svazu odborářů služeb a dopravy (SOSaD). Jeho předseda Jaromír Dušek nepovažuje jednání za ukončené, smlouva tak nemůže začít platit.

Jak v polovině prosince uvedl prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas, odbory stagnaci mezd považují za rozumný kompromis. Vedení drah totiž původně v září přišlo s návrhem desetiprocentního poklesu tarifů. Kromě stagnace mezd odboráři souhlasili také například s prodloužením týdenní pracovní doby o hodinu na 38,5 hodiny pro profese s převažující administrativní činností. „Kolektivní vyjednávání bylo v letošním roce velmi náročné a tvrdé, a to především s ohledem na ekonomický vývoj v České republice a zvláště v odvětví dopravy, kdy České dráhy musejí v příštím roce snížit své náklady o téměř jednu miliardu korun,“ uvedl v prosinci mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj vyplácely České dráhy k říjnu průměrnou mzdu ve výši 27 tisíc Kč celkem 26 800 zaměstnancům.

SOSaD odmítá zmrazení nominálních mezd

Sérii relativně klidných kolektivních vyjednávání z minulých let však letos přerušil SOSaD, který mimo jiné žádal změnu pravidel, podle nichž se určuje počet placených odborových funkcionářů. Podle svazu SOSaD jsou pravidla pro malé organizace diskriminující. To ovšem ostatní odborová sdružení odmítla, a podle Jaromíra Duška se tak jednání u tohoto bodu zadrhlo. „Nebyly tak projednány desítky dalších bodů,“ uvedl Jaromír Dušek. Předák mimo jiné nesouhlasí se zmrazením nominálních mezd, neboť kvůli inflaci se podle něj příjmy železničářů reálně sníží.

Pokud se odboráři na znění kolektivní smlouvě jednomyslně neshodnou, nemůže vstoupit v platnost. Bez kolektivní smlouvy by se pak České dráhy vůči svým zaměstnancům řídily zákoníkem práce, který je však v některých ohledech výrazně tvrdší než drážní smlouva. „V praxi to bude znamenat například kratší dovolenou, delší pracovní dobu ve všech profesích a snížení potřeby zaměstnanců,“ uvedl Petr Šťáhlavský.

U ČD Cargo bude o týden placené dovolené méně

Lépe dopadlo kolektivní vyjednávání u dceřiné společnosti drah pro nákladní dopravu ČD Cargo. Jak uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša a potvrdil mluvčí ČD Cargo Roman Jandík, k podpisu smlouvy došlo v polovině prosince. Pod dokumentem se sešly podpisy zástupců všech zúčastněných odborových centrál včetně SOSaD. Ani u carga se tarify měnit nebudou, zaměstnancům se však například zkrátí dovolená z 30 na 25 dnů. Podnik si od toho slibuje významné úspory.

„V současné době provádíme v ČD Cargo personální restrukturalizaci a jen v listopadu odešlo ze společnosti přes 200 osob, především kancelářských profesí. Úspora personálních nákladů a vyšší produktivita práce je dalším nezbytným krokem na cestě k ziskovému hospodaření, ke kterému by se ČD Cargo mělo v příštím roce vrátit,“ uvedl ředitel ČD Cargo Jiří Vodička s tím, že smlouvu považuje za kompromis. ČD Cargo zaměstnává 9523 pracovníků.

(tj/čtk)

spinner