Koalice RFF chce zvýšit podíl železnice

Koalice RFF chce zvýšit podíl železnice

Koalice RFF se řídí se společnou vizí „učinit železniční nákladní dopravu ekologickou, multimodální a logistickou páteří pro všechny lidi v Evropě. Abychom toho dosáhli, potřebujeme modalshift usilující o 30procentní podíl železniční nákladní dopravy do roku 2030, uvádí se v prohlášení RFF.

Základní pilíř Zelené dohody

Podle RFF to není pouhé marketinkové tvrzení ani ekonomický cíl daný konkurencí. Jedná se o zásadní příspěvek a nezbytnou podmínku pro naplnění cílů Zelené dohody pro Evropu. Silniční doprava každoročně vypouští 275 milionů tun CO2 s dramatickými důsledky a to není třeba dále vysvětlovat, uvádí RFF.

Pokud se železničním podnikům, správcům infrastruktury a tvůrcům politik nepodaří nyní zvrátit růstové trendy v silniční dopravě, budou lidé v Evropě do roku 2030 vídat jeden milion nákladních automobilů navíc k současným šesti milionům, které se již nyní pohybují v našem životním prostředí, zdůrazňuje RFF.

Radikální transformace z hlediska evropské spolupráce všech účastníků logistického řetězce, jakož i rychlé zavádění nových technologií do kolejových vozidel a stávající infrastruktury a vyrovnání podmínek mezi jednotlivými druhy dopravy umožní evropské železniční nákladní dopravě konečně plně rozvinout svůj potenciál a do roku 2030 dosáhnout 30procentního podílu na přepravě veškerého zboží v Evropě po železnici.

Jednotný evropský železniční prostor (SERA) díky kombinaci interoperability, digitalizace, automatizace a multimodality umožní vysoce výkonné logistické procesy na železnici, které podpoří náš každodenní život.

Železnice je podle RFF zelená, odolná, inovativní. A také bezproblémová díky digitálním platformám. Jeden konsolidovaný datový systém pro všechny země a společnosti umožňuje bezproblémovou mezinárodní přepravu a nové konkurenceschopnější produkty železniční nákladní dopravy pro zákazníky. Všechny železniční nákladní společnosti se dohodnou na jedné platformě pro Evropu.

Železnice funguje bez hranic

Železnice rovněž funguje bez hranic díky evropskému systému řízení železniční dopravy (ERTMS), který poskytuje konzistentní digitální infrastrukturu a vlakové systémy v celé Evropě, a umožňuje tak realizovat naši vizi „jeden vlak pro Evropu“, uvádí RFF.

Je také flexibilní díky digitálnímu řízení kapacity (DCM). Mezinárodně standardizované plánování kapacit umožňuje okamžité a plně digitalizované rezervace nákladu.

A je snadnější díky autonomnímu provozu vlaků (ATO). Automatické řízení a taktování pod dohledem jedné obsluhy vlaku umožňuje jak dálkové řízení kvalifikovanými piloty, tak i plně automatizované řízení v terminálech, což otevírá cestu k provozu více vlaků současně, a tím i k přepravě většího množství nákladu.

Je rovněž rychlejší díky digitálnímu automatickému spřahování (DAC). Nahrazení ručně ovládaného spřáhla silnějším standardizovaným digitálním řešením umožňuje provozovat delší a těžší nákladní vlaky vyšší rychlostí. Sestavování vlaků je plně automatizováno.

„Podmínky pro přechod na jiný druh dopravy v nákladní dopravě nebyly nikdy lepší. Jako společnost neustále požadujeme udržitelnější logistická řešení. Politici začínají reagovat jak na národní, tak na celoevropské úrovni a usilují o ambiciózní Zelenou dohodu. V kombinaci se sektorem železniční nákladní dopravy, který je jednotnější než kdykoli předtím, jsem přesvědčen, že v dvacátých letech vstupujeme do renesance železniční nákladní dopravy,“ uvedl Clemens Först, předseda představenstva RFF a generální ředitel skupiny ÖBB Rail Cargo.

„Inovace jsou naší hlavní devizou, která přesvědčí odesílatele, aby přesunuli zboží ze silnice na železnici. Je zásadní pro náš společný boj proti změně klimatu. Celá tato kampaň má za cíl těsněji spolupracovat s evropskými rozhodovacími orgány, aby nám pomohly podílet se na tomto společném boji prostřednictvím podpůrných předpisů a investic do inovací. Pojďme společně posunout železniční nákladní dopravu kupředu,“ dodal Frédéric Delorme, prezident společnosti Rail Logistics Europe.

(lan)

Foto: ÖBB Rail Cargo Group

spinner