Konference o vysokorychlostní železnici

Koalice a opozice se shoduje na potřebě postavit vysokorychlos­tní tratě

Koalice a opozice se shoduje na potřebě postavit vysokorychlos­tní tratě

PRAHA (15.5.) – Na mezinárodní konferenci Vysokorychlostní železnice 2014 konané pod záštitou Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR zástupci různých evropských zemí prezentovali své zkušenosti s provozem a výstavbou vysokorychlostní tratí. Čeští odborníci představili zákonodárcům a dalším zástupcům veřejné správy důležitost vysokorychlostních tratí (VRT) pro dopravní systém České republiky. Na konferenci byla jasně vyjádřena shoda mezi zástupci koalice i opozice, že vysokorychlostní železnice je strategickým cílem České republiky.

Ivan Pilný (ANO), předseda Hospodářského výboru, vyjádřil potřebu navýšit investice do železnice, která je podle něho velmi podinvestovanou oblastí. „Železnice a vysokorychlostní železnice zvláště je moderním trendem. Je to energeticky efektivní způsob dopravy, šetrný k životnímu prostředí, a proto u ní očekávám větší akceptaci ze strany ochrany přírody.“, vysvětlil Ivan Pilný. Martin Kolovratník (ANO), místopředseda Hospodářského výboru, doplnil, že rozhodnutí o výstavbě VRT bude obdobně zásadní rozhodnutí o budoucnosti železnice v České republice a střední Evropě, jako jsme zažili naposledy v dobách Jana Pernera před 170 lety. Vyslovil přesvědčení, že „je třeba strategicky rozhodnout a vytvořit podmínky pro to, aby se Česká republika stala součástí nadnárodní evropské a možná poté i euroasijské sítě vysokorychlostní železnice“.

„Česka republika je historicky, politicky i geograficky středem Evropy, musíme tedy především v dopravě reagovat rychle a pružně na okolní vývoj a nestat se ostrůvkem či skanzenem, který budou z okolních stran všichni objíždět.“, doplnil Martin Kolovratník. Karel Šidlo (KSČM), místopředseda Hospodářského výboru uvedl, že „problémem rozhodně není chybějící politická vůle, protože již v letech 2012 a 2013 Hospodářský výbor PS PČR vyslovil tomuto záměru podporu. Bohužel však nenásledovaly adekvátní kroky na straně Ministerstva dopravy“.

Zároveň Karel Šidlo upozornil, že nejen na železnici, ale i na silnicích je potřeba zrevidovat technické normy, abychom nestavěli zbytečně megalomansky. Všichni jmenovaní se shodli na potřebě zrychlení přípravy výstavby liniové infrastruktury, což by měl zajistit zákon o liniových stavbách, který je zařazen do legislativního plánu vlády.

(tj)

spinner