Jihomoravský kraj dnes uzavřel smlouvu se Škodou na 37 vlaků

Jihomoravský kraj dnes uzavřel smlouvu se Škodou na 37 vlaků

20.12. - Jihomoravský kraj dnes uzavřel smlouvu se Škodou Transportation na dodávku 37 elektrických vlaků za 6,65 miliardy Kč. Jde o typ, kterému se přezdívá Panter a České dráhy ho již provozují jak ve verzi pro osobní vlaky, tak pro rychlíky. Výrobce předpokládá, že všechny vlaky dodá v roce 2022 a od roku 2023 mají jezdit na linkách z Brna do Tišnova, Břeclavi, Letovic a Křenovic. Podle náměstka hejtmana Romana Hanáka se podařilo uzavřít pětiletý proces.

Kraj bude vlaky platit převážně z evropských dotací, získá tak 5,5 miliardy Kč. Na zbytek si vezme bankovní úvěr. Bude mít 31 čtyřvozových s kapacitou 333 cestujících, zbylé dvouvozové budou mít kapacitu 146 lidí.

„Na jižní Moravu dodáme našeho stého Pantera a poprvé půjde o jednotky pouze na střídavý proud,“ uvedl za výrobce Tomáš Ignačák, který má na starosti strategický rozvoj.

Stejný typ vlaků sice už na jižní Moravě jezdí od roku 2014, ale rozdíly budou důsledkem technického i designového vývoje. „Změní se hlavně interiér. Necháme do něj nahlédnout během příštího roku,“ řekl Tomáš Ignačák. Dodal, že rozhodnuto zatím není ani o barevném řešení.

Vlaky budou nízkopodlažní, klimatizované, s USB přípojkami a wifi připojením. Interiér počítá s místy pro vozíčkáře, bezbariérovými toaletami, přepravou kol či kočárků.

Zpočátku je budou provozovat České dráhy. „Máme s nimi smlouvu do konce roku 2022 s opcí na další tři roky. Soutěží na provoz krajských vlaků po roce 2022 se začneme zabývat příští rok,“  řekl Roman Hanák.

Nové vlaky nahradí na lince z Letovic do Křenovic až 50 let staré jednotky řady 560, na lince z Tišnova do Břeclavi nahradí východoněmecké vozy přezdívané Honecker podle někdejšího prezidenta bývalé NDR Ericha Honeckera.

Vlaky Škoda dodá během roku 2022. Ani jedna strana nepřipouští zpoždění, sankce za pozdní dodání každého vlaku odpovídají jeho ceně.

Škoda kvůli zakázkám rozšíří své výrobní kapacity v Plzni i Ostravě. Ve smlouvě výrobce zaručuje i plný servis během provozu. „ Zvážíme varianty, jak jej zajistíme. Nejlogičtější řešení je servis v depu Českých drah v Brně-Maloměřicích, není však jediné,“ řekl předseda představenstva Škody Petr Brzezina.

V soutěži se po předběžných tržních konzultacích ocitl vedle Škody i švýcarský Stadler. Nedodal však nabídku tak, aby odpovídala podmínkám, proto ji vedení kraje vyřadilo.

Největší množství Panterů zatím provozují České dráhy, v současnosti Škoda dodává Železniční společnosti Slovensko a uspělo v tendru pro vlaky do Lotyšska. Aktuálně má také uzavřenou rámcovou smlouvu s Českými drahami na dodávku dalších vlaků.

(čtk)

Vizualizace: Škoda Transportation

spinner