Je třeba podpořit budování hlavních koridorů

Je třeba podpořit budování hlavních koridorů

Generální ředitelé společností působících v oblasti železniční infrastruktury diskutovali v listopadu v Bruselu v rámci Setkání na vysoké úrovni k infrastruktuře (HLIM) diskutovali o nadcházejících revizích nařízení TEN‑T a RFC, významu mezinárodní osobní železniční dopravy a urychlení digitalizace železnic.

Každoroční setkání vedoucích představitelů společností působících v oblasti železniční infrastruktury, která společně pořádá Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) a Sdružení evropských manažerů železniční infrastruktury (EIM), jsou platformou pro výměnu informací a zkušeností s cílem nalézt společná řešení na podporu železniční dopravy v Evropě.

Generální ředitelé společností provozujících železniční infrastrukturu jednali o nadcházejících revizích nařízení Evropské komise o transevropské dopravní síti a o železničních koridorech pro nákladní dopravu. Panelisté diskutovali o tom, jak mohou provozovatelé infrastruktury zajistit dokončení hlavních a komplexních sítí TEN‑T, aby bylo dosaženo nezbytného přechodu na jiný druh dopravy, a vyměnili si názory na optimalizaci provozu a řízení dopravy se zřízením evropských dopravních koridorů.

Setkání rovněž poskytlo příležitost k diskusi o vizi bezproblémové mezinárodní osobní železniční dopravy a o příspěvku provozovatelů infrastruktury k jejímu uskutečnění. Účastníci identifikovali určitá opatření, která mohou umožnit bezproblémový provoz osobní dopravy v celé Evropě, jako je mimo jiné silná koordinace mezi sousedními zeměmi a investice řešící chybějící spojení a přeshraniční úzká místa. Očekává se, že akční plán Evropské komise bude řešit nedostatky v interoperabilním mezinárodním provozu osobní železniční dopravy a zároveň vytvoří rovné podmínky pro všechny druhy mezinárodní osobní dopravy. Došlo rovněž na výměnu zkušenosti získaných z jiných druhů dopravy, jako je letecká doprava.

Ve třetím panelu o digitalizaci jako prostředku interoperability se účastníci shodli na tom, že digitalizace je nepostradatelnou hnací silou modernizace celého dopravního systému. Řešení, jako je evropský systém řízení dopravy (ERTMS), automatizovaný provoz vlaků (ATO), digitální systémy řízení dopravy, digitální aplikace pro sledování a trasování a interoperabilita dat, zlepší výkonnost a konkurenceschopnost železnice. Provozovatelé infrastruktury diskutovali o hlavních prioritách provozovatelů infrastruktury pro urychlení digitalizace na železničním trhu a o potřebě řešit nerovnováhu mezi často omezenou schopností železničního sektoru investovat a zavádět nové technologie a rostoucí rychlostí, kterou se vyvíjí společnost a ekonomika.

Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola řekl: „Železniční sektor má před sebou mnoho výzev, ale také velký potenciál. V nadcházejících legislativních návrzích týkajících se balíčku pro zelenou mobilitu vidíme příležitost, aby železnice nabídla zákazníkům ještě větší spolehlivost a kvalitu a poskytla interoperabilní a pragmatická řešení. Železnice je současností a budoucností udržitelné mobility a investice do infrastruktury jsou budoucností našeho rozvoje a růstu.“

Výkonná ředitelka EIM Monika Heimingová uvedla: „Provozovatelé železniční infrastruktury jsou klíčovými aktéry pro zajištění konkurenceschopnosti železnice v dekarbonizovaném hospodářství. Zelené financování a digitalizace jsou důležitými pákami k dosažení tohoto cíle. V tomto smyslu poskytl HLIM 2021 vynikající příležitost ke spolupráci a výměně mezi všemi provozovateli infrastruktury. Společně budeme utvářet koridory a sítě budoucnosti, které budou otevřené pro všechny.“

(lan)

Foto: SNFC

spinner