Ing. Oldřich Sládek (ŽESNAD.CZ): Uvítáme každou reálnou iniciativu k převodu zboží na železnici

Ing. Oldřich Sládek (ŽESNAD.CZ): Uvítáme každou reálnou iniciativu k převodu zboží na železnici

Zelená dohoda pro Evropu vidí v podpoře železniční dopravy reálnou cestu pro dekarbonizaci a usiluje o větší převod zboží ze silnic na koleje. V současné době však toto úsilí naráží na řadu překážek. O vyjádření k situaci v České republice jsme požádali Ing. Oldřicha Sládka, výkonného ředitele Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky (ŽESNAD.CZ).

Prezident Miloš Zeman podepsal v listopadu drážní zákon. Jste s jeho konečnou podobou spokojeni? Jaký dopad podle vás bude mít na obor železniční dopravy?

Vždycky je co zlepšovat. Tato novela byla ovšem především novelou technickou, kde jsme nepředpokládali žádný problém, protože měla směrovat k harmonizaci podmínek s evropským právem a k vyšší bezpečnosti na železnici. Nicméně od loňských Vánoc se vzhledem k lidové tvořivosti poslanců začala dostávat někam, kde jsme ji ani moc nechtěli vidět. Přesto se nakonec podařila schválit verze, která nám nevadí. A zejména z hlediska ŽESNAD.CZ je v ní zakotvena důležitá pasáž o specializované infrastruktuře. Novela totiž umožňuje prohlásit určité úseky infrastruktury za určených podmínek například třeba pro výhradní provoz jen čistě osobní nebo jen čistě nákladní dopravy.

Jak jste spokojení se současným stavem a přípravou nové legislativy, jež se dotýká železniční dopravy?

Jak jsem již odpověděl v předešlé otázce, stále je co zlepšovat. Každopádně se teď musí dořešit několik vládních vyhlášek. Jedná se (pro někoho třeba překvapivě) o další novelu nařízení vlády 589/2006, o úpravě pracovní doby, což máme od doby čerstvě schválené téže novely slíbené náměstky ministrů jak z Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, tak z Ministerstva dopravy ČR. Dále pak jde o novelu vyhlášky MD ČR 173/1995 Dopravního řádu drah a také chceme řešit vyhlášku 101/1995, což je Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost.

Před časem se podařilo prosadit, že železniční dopravci nebudou platit příspěvek na obnovitelné zdroje. Ceny energií v poslední době ale výrazně vzrostly. Jaký dopad to podle vás může mít do budoucna na náklady dopravců? Vidíte nějaké řešení této situace?

Dlouho jsme si mysleli, že zrušení POZE nám pomůže vykompenzovat brutální nárůst ceny silové elektřiny. Už si to nemyslíme. Každopádně nám to pomohlo alespoň částečně snížit ten strašlivý nárůst ceny elektrické energie. Podle mého názoru se budou ceny postupně stabilizovat na nějaké nové, samozřejmě že vyšší úrovni a jen doufáme, že se to bude týkat celého dopravního trhu. Jinak máme problém.

Důležitým faktorem pro úspěšné provozování železniční dopravy je kapacita železniční infrastruktury. Její výstavba a rekonstrukce v poslední době běží, avšak přináší to další omezení pro dopravce. Máte vůbec nějaké možnosti, jak tyto komplikace eliminovat a zabránit většímu zpoždění při přepravě?

Ne, nemáme, ale snažíme se. Jde o maximální eliminaci problémů, které se potáhnou ještě řadu let. Co si sami neprosadíme, to prostě nemáme. V této souvislosti bych rád opět připomněl, že ŽESNAD.CZ tento problém řešil již od svého vzniku v roce 2016 a jen díky naší práci a tlaku se podařilo zrealizovat funkční státní infrastrukturní službu na odklonové havlíčskobrodské trati. Nespadla z nebe sama od sebe.

Jak na tuto situaci reaguji vaši zákazníci? Nehrozí u některých přeprav jejich odliv k silniční dopravě?

Samozřejmě, jak jinak než že špatně. Nikoho moc nezajímá, že máme rozkopané tratě a není kudy projet. Ale znovu, naši členové a jejich obchodní i provozní oddělení dělají nemožné, aby se tak nedělo.

Green Deal si klade za cíl větší přesun zboží na železnici, kterou pokládá za ekologicky šetrné řešení. Jak se díváte na cíle Green Dealu a jak vnímáte navržená opatření pro jejich realizaci?

Obecně ano, vítáme každou iniciativu na převod zboží na koleje. Jenomže to musí být založené na datech a faktech. Ale ideologií podložené konkrétní zveřejněné plány jsou naprosto nereálné, zcela z oblasti sci‑fi. Podívejte se na polozapomenutou Bílou knihu o dopravě. Green Deal dopadne naprosto stejně.

Bez ohledu na Zelenou dohodu pro Evropu, co železnice pro svůj další rozvoj v současné době nejvíc potřebuje a jaká opatření by byla reálná i z krátkodobého hlediska?

Nemluvit ve frázích a nelhat si navzájem.

Milan Frydryšek

Foto: TJ

spinner