Ing. Martin Vozár, MBA (ZSSK CARGO): Restrukturalizace nám výrazně pomohla oddlužit společnost

Ing. Martin Vozár, MBA (ZSSK CARGO): Restrukturalizace nám výrazně pomohla oddlužit společnost

Slovenský železniční dopravce ZSSK CARGO prošel v minulých letech výraznými změnami, jejichž cílem bylo zefektivnit fungování společnosti, a především ji zbavit výrazných dluhů. Nejen na to, jak restrukturalizace probíhala a s jakým výsledkem, ale zejména na plány do budoucna jsme se zeptali předsedy představenstva a generálního ředitele ZSSK CARGO Martina Vozára.

„Jak se daří ZSSK CARGO v letošním roce? Zaznamenáváte nějaké výkyvy v přepravách jednotlivých komodit?“

„Výkony ZSSK CARGO závisí především na vývoji hutnictví na Slovensku i v okolních státech. Až dvě třetiny objemu přeprav, které naše společnost zajišťuje, tvoří přepravy související právě s hutnictvím, ať už to jsou vstupní suroviny jako železná ocel, uhlí, šrot, dolomit nebo produkce kovů, šrot a koks. Právě hutnictví zažívá v posledních letech turbulentní období. Minulý rok proběhl ve znamení slabšího prvního pololetí v důsledku přebytku levné čínské oceli na světových trzích, ve druhé polovině roku došlo k oživení tohoto odvětví, což i nadále trvá letos. Díky tomu jsme do konce letošního června zaznamenali meziroční nárůst objemu přeprav o více než 500 tisíc tun, a to zejména v komoditách železná ruda, stavebniny, kovy a uhlí. Naopak poklesla hlavně intermodální přeprava a přeprava dřeva.“

„V minulých letech prošlo ZSSK CARGO různými restrukturalizacemi a prodejem některých činností. Jaká je momentálně situace, chystáte ještě do budoucna nějaké změny struktury?“

„V roce 2013 přijala slovenská vláda návrh opatření na konsolidaci železniční nákladní dopravy v SR. Mezi nimi byly i cíle týkající se ZSSK CARGO:

- ponechání ZSSK CARGO jako silné dopravně-přepravní společnosti,

- vytvoření dceřiné společnosti v oblasti správy vozového parku ZSSK CARGO,

- vytvoření dceřiné společnosti v oblasti realizace intermodálních přeprav,

- vytvoření dceřiné společnosti v oblasti údržby a opravy lokomotiv a vozů.

Některé cíle se podařilo zrealizovat, některé ne. Již v roce 2013 jsme vytvořili dceřinou akciovou společnost pro oblast správy nákladních vozů s názvem Cargo Wagon. Po vstupu zahraničního investora do této dceřiné společnosti jí ZSSK CARGO odprodalo více než 12 tisíc vozů. Následně si zpětně najímáme více než osm tisíc vozů. Celá transakce byla dokončena v červenci 2015. Tímto způsobem se podařilo výrazně oddlužit naši společnost.“

„Jak skončil plán založit dceřinou společnost pro intermodální přepravy?“

„Dceřinou společnost ZSSK CARGO Intermodal pro intermodální dopravu jsme založili také v roce 2013. Hlavním důvodem a cílem tohoto kroku bylo posílení přepravního potenciálu těchto přeprav ve středoevropském prostoru. Mezinárodní výběrové řízení na vstup investora do dceřiné společnosti však nebylo úspěšné. V současné době zpracováváme další možnosti řešení intermodální přepravy v rámci ZSSK CARGO a její rozvoj.“

„Zmínil jste ještě dceřinou společnost pro údržbu a opravy železničních vozidel. Jaký je její osud?“

„Ta nebyla založena. Původně se předpokládalo společné podnikání ZSSK CARGO a Železniční společnosti Slovensko, která provozuje osobní železniční dopravu. Po ekonomickém posuzování možných synergických efektů a vzhledem k rozdílu technologií, údržbářských postupů a parku železničních kolejových vozidel se nakonec nepřistoupilo k vytvoření společného podniku.

V současné době máme projekt pro oblast údržby a oprav železničních kolejových vozidel, jehož cílem je posoudit možnost založení dceřiné společnosti pro údržbu a opravy lokomotiv a nákladních vozů. Projekt je zatím ve fázi analýzy. Kromě toho zpracováváme strategický plán společnosti na léta 2018 až 2022. V něm chceme nastínit další rozvoj společnosti ve střednědobém horizontu s komplexním spojením plánovaných výkonů s kapacitami společnosti a zdroji potřebnými pro jejich obnovu tak, aby ZSSK CARGO byla schopna poskytovat kvalitní služby, byla konkurenceschopná na mezinárodním železničním přepravním trhu a přinášela hodnoty svému akcionáři.

Strategický plán řeší další rozvoj všech rozhodujících oblastí firmy – obchodních aktivit, mobilního parku, technologií a lidských zdrojů. Schválení dokumentu ze strany akcionáře ZSSK CARGO (ministerstva dopravy) se očekává v průběhu druhé poloviny roku 2017.“

„Jak probíhá modernizace vozového parku, plánujete nákup nových moderních lokomotiv?“

„Stejně jako ostatní dopravci, ať již státní nebo soukromí, také ZSSK CARGO modernizuje svůj vozový park. Máme koncepci s definovanou předpokládanou potřebou nákladních vozů, hnacích vozidel a speciálních vozů pro období 2013 až 2017. Ta zohledňuje předpovědi vývoje objemu přeprav, obchodně-provozní potřeby ZSSK CARGO, aktuální finanční možnosti, stav vozového parku, externí faktory atd. Samotná modernizace vozového parku ZSSK CARGO se uskutečňuje především v oblasti klíčových řad hnacích vozidel. V současné době probíhá rozsáhlá modernizace všech 23 lokomotiv řady 363, které jsou jedinými dvousystémovými lokomotivami v majetku ZSSK CARGO. V rámci modernizace se realizuje obnova komponentů trakční výzbroje, jako je dosazení nového řídicího systému, který umožňuje vícečlenné řízení spřažených hnacích vozidel. Uvedená modernizace bude ukončena do roku 2020.“

„A co modernizace dalších lokomotivních řad?“

„Do dalších lokomotivních řad, jako jsou řady 131, 240 a další, instalujeme radiostanice. Jejich součástí je modul digitálního rádiového systému GSM-R, který je jednou z částí systému interoperability železniční dopravy umožňující kompatibilní přeshraniční provoz. Další modernizace menšího rozsahu souvisí s obnovou části elektrické výzbroje na lokomotivách řady 240, zvyšováním disponibility vozidel motorové trakce i se zlepšením sociálních a pracovních podmínek lokomotivního personálu.

V rámci Strategického plánu ZSSK CARGO pro léta 2018 až 2022 navrhujeme obnovu vozového parku hnacích vozidel elektrické i motorové trakce. Součástí obnovy je plán na získání nových vícesystémových vozidel, která jsou nezbytná pro zabezpečení vozby vlaků při změně trakčního napájecího systému na síti ŽSR. Obnova vícesystémových lokomotiv přispěje ke zvýšení konkurenceschopnosti ZSSK CARGO v oblasti přeshraničního provozu a předpokládané expanze na zahraniční trhy.“

„Jak obecně hodnotíte podmínky pro železniční nákladní dopravu na Slovensku, co by mělo být uděláno pro to, aby byla konkurenceschopnější vůči silnici?“

„Obecně je železniční nákladní doprava výhodnější než silniční ze-jména pro přepravu velkého objemu zboží na velké vzdálenosti. Železnice však v posledních desetiletích zaostává za rozvojem silniční dopravy. To přináší řadu negativních dopadů na životní prostředí, zdraví obyvatel, přetížení silniční sítě, dopravní kolapsy atd. Jak víme, Evropská unie a Slovensko deklarují dopravní politiku, která by měla podporovat převedení části přeprav zboží ze silnice na jiné druhy dopravy. Záměrem EU, vyjádřeným v Bílé knize (Doprava 2050), je mimo jiné do roku 2030 převést 30 procent silniční nákladní dopravy nad 300 kilometrů na jiné druhy dopravy, například na železniční nebo vodní. Do roku 2050 by pak tento přesun měl představovat dokonce 50 procent. Pokud jde o konkurenceschopnost železnice vůči silniční dopravě, dílčím krokem je zavedení elektronického mýta v SR. Považuji za nutné aplikovat Zásady státní dopravní politiky v plném rozsahu, a to zejména v oblasti harmonizace podmínek podnikání pro jednotlivé druhy dopravy, kde má železniční doprava zpoplatněnou kompletní dopravní cestu a silniční doprava pouze zhruba 15 procent všech komunikací, i v oblasti internalizace vnějších nákladů, kde by měli nést jejich původci, ať už jde o znečišťování životního prostředí, důsledky dopravních nehod a podobně. Zavedení těchto opatření by mělo určitě zvýšit konkurenceschopnost železniční dopravy. Avšak pouze legislativní podpora konkurenceschopnost nevyřeší. My, železniční dopravci, musíme v první řadě zvýšit kvalitu poskytovaných služeb, abychom zákazníky přesvědčili, že jsme pro ně správným partnerem.“

„Jaké jsou vaše vztahy s ČD Cargo? Je to pro vás spíše konkurence, nebo partner pro spolupráci?“

„Mezi Českou republikou a Slovenskem existuje rozsáhlá obchodní výměna, což se projevuje samozřejmě i v železniční nákladní dopravě. Přepravní proudy přecházející česko-slovenskou hranici jsou velmi silné, proto je ČD Cargo jedním z nejvýznamnějších partnerů. Ve společných přepravách spolupracujeme za účelem zajištění požadavků našich zákazníků. Na druhé straně v podmínkách plné liberalizace železniční nákladní dopravy, jakož i v tranzitních přepravách, které mohou procházet po tratích na Slovensku i v ČR, jsme si navzájem v pozici konkurentů.“ 

Tomáš Johánek

spinner