Personální změny na železnici

Gustav Slamečka nahradil v čele ČD Cargo Jiřího Vodičku

Gustav Slamečka nahradil v čele ČD Cargo Jiřího Vodičku

Předseda představenstva ČD Cargo Jiří Vodička přišel minulý týden o místo. Podle ministra dopravy Radka Šmerdy byly důvodem jeho odvolání nestandardní odměny podřízených. Jiřího Vodičku v čele ČD Cargo nahradil bývalý ministr dopravy a předseda Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka, který do představenstva nastoupil teprve nedávno.

Jiří Vodička v reakci na odvolání řekl, že odměňování managementu považuje za zástupný důvod odvolání, ale rozhodnutí jediného akcionáře firmy, tedy státu, respektuje. Jiří Vodička vyplatil odměnu v řádu jednotek měsíčních platů členům nejvyššího vedení za letošní hospodaření. „Z loňské ztráty 418 milionů Kč se ČD Cargo za leden až květen dostalo do zisku 242 milionů a pololetní výsledek podle předběž-ných čísel vypadá na zhruba 350 milionů Kč. Vyplacení odměn bylo zcela v jeho kompetenci,“ uvedl mluvčí SŽDC Roman Jandík.

Petr Žaluda: Výměna Jiřího Vodičky byla plánovaná

Ministr Radek Šmerda však věc vidí jinak. „Došla mi trpělivost. Já nebudu tolerovat případy, které jsou v přímém rozporu s mou představou, jak by ministerstvo dopravy mělo fungovat. Jsem členem vlády, který nese svoji odpovědnost za hospodaření ministerstva a podřízených organizací,“ řekl.

Odměny nechal Jiří Vodička vyplatit svým nejbližším podřízeným za květen. Věc nyní dráhy šetří a nechtěly k ní sdělovat podrobnosti. Generální ředitel ČD Petr Žaluda dodal, že výměna Jiřího Vodičky byla plánována delší dobu, protože úkol vyvést podnik ze ztráty zpět k zisku splnil. Gustav Slamečka má vést nákladní divizi drah v době, kdy podala nabídku na 50 plus jednu akcii polských nákladních drah a zároveň se zajímá o slovenské kargo, o jehož privatizaci rozhodla slovenská vláda.

Odchází i „ombudsman“ Petr Fejk

Další osobou, která musela opustit místo v Českých drahách, byl „ombudsman“ Petr Fejk. Odešel po dohodě mimo jiné v souvislosti s informacemi o svém platu, který měl dosahovat čtvrt milionu Kč měsíčně. Jeho výši kritizovali politici i odbory. V rámci konkurenční doložky si odnese devět platů za to, že nebude tři čtvrtě roku pracovat ve stejném oboru, protože se účastnil jednání představenstva a dostal se tak k citlivým informacím. „Myšlenka výborná, provedení za tři,“ komentoval post ombudsmana ministr. Dodal, že plat Petra Fejka byl smluvní s ohledem na jiné nabídky, které bývalý ředitel pražské zoo dostal. „Pana Fejka nepovažuji za vyžírku a děkuji mu, byť za krátkou, ale odvedenou práci,“ uvedl Radek Šmerda. Funkci ombudsmana podle Petra Žaludy dráhy rušit nebudou a obsadí ji osobou zevnitř podniku.

Milan Chovanec: Je to jen špička ledovce

Podle stínového ministra dopravy za ČSSD a hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance je kauza kolem odměňování Petra Fejka jen špičkou ledovce v problémech a kontroverzních poměrech, které v Českých drahách panují. „Ani nadále totiž nemizí velmi závažná podezření, že v době zásadních rozpočtových škrtů a nedostatku finančních prostředků na údržbu a modernizaci železniční sítě pobírají někteří vrcholní manažeři nepřiměřené mzdy a dochází tak k nehoráznému plýtvání veřejných financí,“ řekl.

Dozorčí rada ČD na počátku června schválila založení tříčlenného bezplatného výboru pro odměňování, který bude řešit systém odměňování členů představenstva a manažerů Českých drah.

Premiér Petr Nečas již dříve uvedl, že přezkoumány budou také platy ostatních manažerů podniku.

Lidé ze SŽDC pykají za nehodu nákladního vlaku

V souvislosti s vykolejením nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku byli minulý týden dále odvoláni náměstek pro provozuschopnost Správy železniční dopravní cesty Josef Novobilský a další čtyři regionální manažeři z jižní Moravy. SŽDC zároveň zahájila nejrozsáhlejší kontrolu kolejí ve své správě. Celou síť bude prověřovat asi 400 lidí. Ministr dopravy Radek Šmerda uvedl, že je pro něj nepřijatelné, aby ředitel drážní inspekce a někteří jeho podřízení šířili dílčí informace o vyšetřování nehod v médiích. Rovněž se mu podle jeho slov nelíbí mediální přestřelky mezi šéfem drážní inspekce Romanem Šigutem a pověřeným ředitelem SŽDC Pavlem Habartou. Pokud svůj způsob komunikace nezmění, chce z toho vyvodit personální důsledky. „Já se prostě nebudu dozvídat o stavu železnice z médií,“ dodal Radek Šmerda.

Tomáš Johánek / čtk

spinner