Evropský železniční průmysl potřebuje větší podporu ze strany EU i členských zemí

Evropský železniční průmysl potřebuje větší podporu ze strany EU i členských zemí

9.8. - Více než 180 vrcholných představitelů evropského železničního průmyslu se sešlo na konci června v Amsterdamu na výroční valné hromadě Svazu evropského železničního průmyslu UNIFE. Nizozemská metropole nebyla vybraná náhodně, Nizozemí totiž v té době předsedalo Evropské unii. Program letošní valné hromady UNIFE zahrnoval prezentace vrcholových manažerů řady členských firem, představitelů Evropské komise, Evropského parlamentu a Evropské investiční banky a dalších řečníků.

Moderované kulaté stoly se zaměřily na témata jako jsou možnosti financování rozvoje železnice v EU prostřednictvím podpůrných fondů, programu Connecting Europe Facility a EFSI, dále posilování konkurenceschopnosti evropského železničního průmyslu a role železnice v evropské dopravní politice. Mezi aktuální diskutované okruhy patřila implementace 4. železničního balíčku, digitalizace, ERTMS a snižování škodlivých emisí v železniční dopravě. Značná pozornost byla věnována otázkám podpory globální konkurenceschopnosti evropského železničního průmyslu ze strany evropských institucí a jednotlivých členských zemí. Letošní valná hromada se uskutečnila pouhé dva týdny poté, co Evropský parlament přijal rezoluci o podpoře konkurenceschopnosti evropského železničního průmyslu.

Evropské firmy čelí sílící konkurenci velkých asijských hráčů

Europoslanci zdůraznili potřebu podpořit rozvoj sektoru a nutnost koordinace aktivit a opatření, zejména s ohledem na sílící konkurenční tlak ze strany velkých asijských hráčů. „Čínské i jiné podniky rychle expandují, zatímco bariéry pro evropské firmy při vstupu na důležité zahraniční trhy - v USA, Číně či Japonsku - zůstávají na stejné úrovni nebo dokonce rostou. Byl tedy nejvyšší čas, aby Evropský parlament jasně deklaroval priority a doporučení pro Evropskou komisi a členské státy EU. Očekávám, že EK zareaguje velmi rychle na politické zadání, které zahrnuje rozsáhlý dialog s evropským železničním průmyslem,“ uvedla poslankyně EP Martina Wernerová. Člen týmu evropské dopravní komisařky Violety Bulcové Jocelyn Fajardo uvedl, že dopravní politika Evropské komise usiluje o zatraktivnění železnice pro občany i firmy EU. „Snažíme se podporovat evropský železniční průmysl, který patří k absolutní světové špičce. Musíme intenzivně spolupracovat s celým železničním sektorem, je třeba masivně investovat do inovativních projektů, interoperability, nových technologií a ekologických řešení,“ zdůraznil.

Slova musejí přejít v konkrétní činy

Předseda UNIFE a prezident společnost Bombardier Transportation Laurent Troger dodal: “Evropský železniční průmysl je silně orientovaný na export, působí globálně a je velmi inovativní. Jsme připraveni pružně reagovat na měnící se potřeby zákazníků kdekoli ve světě i nové výzvy globální mobility. Musíme mít však zaručen férový přístup na světový železniční trh, což je v současné době vážný problém. UNIFE a jeho členové vítají rezoluci Evropského parlamentu o podpoře konkurenceschopnosti evropského železničního průmyslu, nicméně je třeba zdůraznit, že slova musejí přejít v konkrétní činy, a to bez zbytečného odkladu.” Členové UNIFE zvolili jako místo konání další výroční valné hromady Madrid (22. června 2017).

Tomáš Johánek

spinner