Ekologickým premiantem v dopravě je stále železnice

Ekologickým premiantem v dopravě je stále železnice

Na začátku letních prázdnin zveřejnilo sdružení na podporu železnice Allianz pro Schiene přímé srovnání ekologických dopadů mezi různými druhy dopravy (leteckou, osobní automobilovou, nákladní silniční, autobusovou a železniční). Cestující, zasilatelé, politici i obyvatelé tak mají možnost seznámit se s žebříčkem vlivu na životní prostředí v Německu, a to v kategoriích „emise skleníkových plynů“, „spotřeba energií“ a „emise NOx“.

A výsledky? V osobní dopravě je „nejzelenějším“ druhem dopravy s velkým náskokem železnice v příměstské i dálkové dopravě. Podobná situace je patrná také v nákladní dopravě. Nákladní železnice je ekologičtější než kamiony i říční lodě. Srovnání provedla Allianz pro Schiene na základě dat od Spolkového úřadu pro životní prostředí UBA. Emise byly vztaženy k výkonnostním parametrům, kterými jsou v případě osobní dopravy osobokilometry a v případě nákladní dopravy tunokilometry.

Dálková doprava

Ve všech třech kategoriích (emise skleníkových plynů, spotřeba energií i emise oxidů dusíku) je s náskokem nejškodlivějším dopravním prostředkem letadlo (mimo jiné produkuje 22krát více emisí skleníkových plynů než železnice). Na druhém místě skončil osobní automobil, třetí příčka patřila dálkovým autobusům. Železnice si vede nejlépe i díky příznivému podílu elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

Příměstská a městská doprava

V dopravě na kratší vzdálenosti jsou rozdíly mezi jednotlivými druhy dopravy menší, nicméně největším „škůdcem“ zůstává osobní silniční doprava (dvakrát více emisí CO2 oproti železnici). O pozici nejekologičtějšího dopravního prostředku přišla železnice pouze u emisí oxidů dusíku, protože metro a tramvaje využívají elektrickou energii ze sta procent.

Nákladní doprava

Ekologickým premiantem je samozřejmě železnice. Ve srovnání s kamiony jsou nákladní vlaky pětkrát energeticky úspornější, navíc produkují pětkrát méně emisí CO2. Lépe než silniční nákladní doprava si vede i vnitrozemská vodní doprava, pouze u emisí NOx má v rukou Černého Petra: do ovzduší vypouští 11krát více emisí oxidů dusíku než nákladní vlaky, což je výsledek dokonce ještě horší než u silniční nákladní dopravy.

„Ohled na životní prostředí nehraje při plánování dovolených žádnou významnější roli,“ uvedl prezident Allianz pro Schiene Dirk Flege s tím, že „každý, kdo vyráží na dovolenou, má ve svých rukou, jak silný bude dopad jeho cesty na životní prostředí“. Politici by proto měli pomoci s nastavením takových rámcových podmínek, aby negativní vliv dopravy (nejen individuální) na životní prostředí minimalizovali. „Doprava je jediný ekonomický sektor, v němž emise skleníkových plynů neklesají, ale naopak stoupají. Nová spolková vláda má proto před sebou velmi náročný úkol dostát ambiciózním cílům při ochraně klimatu,“ dodal Dirk Flege. Plány koaliční vlády na posílení úlohy ekologické železnice by se měly stát realitou co nejdříve. Podle Dirka Flegeho je nezbytné co nejrychleji snížit poplatky za užívání infrastruktury nejen pro nákladní, ale i osobní železniční dopravu. Je třeba rovněž urychlit elektrifikaci německé železniční sítě, ze současných 60 na 70 procent by se měla dostat v roce 2025.

(mm)

Foto: TJ

spinner