DN č. 26 - Vánoční příloha, přání zákazníkům, vychází 20.12., uzávěrka již 29.11.! 

Dřevo kvůli kůrovcové kalamitě přeplňuje dopravu po železnici

Dřevo kvůli kůrovcové kalamitě přeplňuje dopravu po železnici

20.6. - Nákladním dopravcům na železnici se letos výrazně zvýšily objemy přepravovaného dřeva. Největší nákladní dopravce ČD Cargo za první čtyři měsíce roku přepravil více než 1,1 milionu tun dřeva, což je dvojnásobek proti stejnému období před dvěma lety. Meziroční navýšení objemu o 50 procent zaznamenal další velký dopravce IDS Cargo. Informovali o tom zástupci obou společností. Hlavním důvodem je masivní kácení lesů kvůli kůrovcové kalamitě.

Intenzivní těžba dřeva způsobuje problémy při přepravě. Podle výkonného ředitele ŽESNAD.cz Oldřicha Sládka se dopravci potýkají zejména s nedostatkem železničních vozů. ČD Cargo muselo rozšířit svůj vozový park o 490 vozů vhodných pro přepravy dřeva. Pro další velkou část objemů si dopravce musel řadu vozů půjčit od jiných vlastníků. Podle mluvčího skupiny Českých drah Radka Joklíka by dosavadní objemy přepraveného dřeva v letošním roce vyšly na 27 tisíc naložených vagonů.

„Další opatření nelze realizovat bez finančních prostředků. Konkrétně je třeba se soustředit na dostatečný počet vozů, lidí a také na kapacitu nakládacích míst,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Problémům s kapacitami čelí i IDS Cargo. To od letošního roku přepravuje dřevo mimo jiné i do Rumunska. Podle vedoucího obchodního oddělení Pavla Kisse tak vlaky společnosti zdržují například opravy železnice v Maďarsku nebo povinné kontroly vagonů na hranicích kvůli migrantům.

Komplikace vznikají také na často přeplněných tratích a stanicích, včetně skladovacích prostor, u kterých se nepočítalo s tak velkými objemy přeprav. „I tak se ale snažíme zkoordinovat nakládky s ostatními dopravci, abychom si navzájem nepřekáželi,“ dodal Pavel Kiss.

Nadměrný svoz dřeva vyvolal kritiku menších obcí. Podle ŽESNAD.cz si starostové obcí stěžují na poničené příjezdové cesty k nádražím, včetně nákladových ploch. Podle Oldřicha Sládka ale v takových případech nesou odpovědnost zpracovatelské společnosti, které si najímají silniční dopravce.

(čtk)

Foto: ČD Cargo

spinner