​Dopravci: Dražší dopravní cestou nelze dotovat DB Netz

​Dopravci: Dražší dopravní cestou nelze dotovat DB Netz

Spolková agentura pro sítě schválila beze změny zvýšení cen dopravní cesty, o které požádala společnost DB Netz pro nadcházející rok začínající s platností nového jízdního řádu. V průměru se tak cena za kilometr trasy nákladního vlaku zvýší o 2,2 procenta z 3,14 na 3,21 eura.

„Zvýšení ceny o 2,2 procenta se v dnešní inflační době bezesporu jeví jako osvěžení. Na druhou stranu se jedná o sedmé zvýšení cen za posledních sedm let od přijetí ´zákona o regulaci železnic´ (ERegG), které tehdejší spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt výslovně zdůvodnil perspektivou poklesu poplatků za přístup na koleje. Přestože spolková vláda od roku 2018 dotuje poplatky za přístup na koleje v nákladní dopravě částkou 350 milionů eur, jejich pokračování po létě příštího roku zatím není jisté. Každoroční zvyšování cen za vlakové trasy navíc znamená, že DB Netz odčerpává stále větší část těchto spolkových prostředků pro sebe, což se děje za současného poklesu kvality železniční infrastruktury a maximálního odmítání nároků na kompenzace v případě špatných výkonů,“ upozornil Peter Westenberger, generální ředitel sdružení Güterbahnen. To zasetřešuje přes 100 soukromých, regionálních a mezinárodních společností zabývajících se železniční nákladní dopravou, a to včetně německé pobočky ČD Cargo a společnosti METRANS. Na rozdíl od dálkové osobní dopravy nemají Deutsche Bahn v železniční nákladní dopravě v Německu monopol; téměř 60 procent nákladní dopravy po železnici realizují společnosti mimo skupinu DB.

„Další potřebu opatření spatřujeme v celém systému stanovování cen vlakových tras. Zákon o regulaci železnic stanoví mechanismus, jehož výsledek může předběžný přezkum žádosti DB o poplatek za přístup k síti kolejí Spolkovou agenturou pro sítě jen stěží změnit. Zákon je navíc zaměřen na ziskově orientované, nikoli na kvalitativní nebo kapacitní provozování železniční infrastruktury. To chtěla spolková vláda a mělo by se to změnit s podnikem zaměřeným na veřejný zájem v oblasti železniční infrastruktury. Návrh novely ERegG, který spolkové ministerstvo dopravy skutečně avizovalo na první čtvrtletí, je zatím v jednání, ale ministerstvo již dalo najevo, že na cenách kolejného nechce nic měnit,“ upozornil Peter Westenberger. (lan)

Foto: Pixabay   

spinner