Dopravci doplňují do vlaků zabezpečovač ETCS, úřad jich letos schválí kolem 170

Dopravci doplňují do vlaků zabezpečovač ETCS, úřad jich letos schválí kolem 170

14.9. - Čeští dopravci postupně doplňují do svých vozů zabezpečovací systém ETCS, který umožňuje zastavit vlak na dálku. Drážní úřad dosud schválil dovybavení více než dvou desítek vozů, dalších 150 by jich měl schválit do konce letošního roku. Dnes to uvedla mluvčí úřadu Pavlína Straková. České dráhy a další dopravci plánují postupně vybavit tímto zařízením stovky dalších vozů, náklady budou v miliardách korun.

Technologie ETCS by se měla v budoucnu stát hlavním zabezpečovacím systémem na evropských železnicích, je proto nutné jim vybavit vedle vozů také samotné tratě. Zatím je na zhruba 700 kilometrech železnic z asi 9000 kilometrů tratí v Česku. Celkové náklady na zabezpečení vlaků i tratí mají být kolem 47 miliard korun.

Schvalování vozů, které budou jezdit po českých tratích, má na starosti Drážní úřad. Ten postupuje v několika fázích. Nejprve je testován nainstalovaný hardware zabezpečovače. "V této fázi se dokazuje, že je systém odizolovaný od ostatních obvodů a že nemůže narušit bezpečnost vozidla," popsala Pavlína Straková. V další fázi se pak podle ní ověřuje úplná schopnost bezpečného provozu se zapnutým ETCS. "Po najetí určitého počtu kilometrů a doložení všech podkladů pro typové schválení je možné dokončit úplné schválení takového vozidla," dodala. Samotnému zahájení zkušebního provozu ještě předchází technická prohlídka a zkouška zástavby zabezpečovače do vozidla.

Hlavní části schvalovaných vozů jsou od Českých drah. Ty převzaly první dovybavenou lokomotivu letos v květnu. Šéf dopravce Michal Krapinec tehdy řekl, že společnost má smluvně zajištěno dodání ETCS na více než 400 současných vozidel, vedle toho pak má kontrakty na nákup stovek nových vlaků, které budou mít systém už z výroby. Náklady na vybavení vlaků budou v miliardách korun.

Kromě vybavení vlaků ovšem dopravci budou muset zajistit i výcvik strojvedoucích na nový systém. Podle Drážního úřadu je povinné absolvovat 80 hodin jízdy s vozem s ETCS. Část z nich by strojvůdci mohli strávit na cvičných simulátorech. Ty ovšem zatím nejsou povinné. Podle Pavlíny Strakové jsou ovšem simulátory vhodným doplňkem k výcviku v provozu, protože strojvedoucí se na něm může proškolit na nestandardní situace, u kterých je simulace v běžném provozu téměř nereálná.

Zabezpečení tratí i vlaků se stalo hodně diskutovaným tématem v posledních letech po několika tragických nehodách na železnici. Prioritou státu je proto zavádění systému ETCS. Kromě vlaků jim bude nutné vybavit i jednotlivé tratě. V roce 2025 chce stát spustit na koridorových tratích provoz výhradně s vlaky vybavené tímto zabezpečovačem. Podle dalších plánů státu by systém měl být do roku 2030 na přibližně 4800 kilometrech z celkem zhruba 9000 kilometrů železnic v Česku.

Systém ETCS kontroluje jízdu vlaku. Například při případném nedovoleném přejetí návěstidla nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla. Kontroluje také dodržování maximální povolené rychlosti.

(čtk)

Foto: AŽD Praha

spinner