Dopravce chce modernizovat park lokomotiv

Dopravce chce modernizovat park lokomotiv

Nákladní dopravce ČD Cargo vypsal výběrové řízení na dodávku až 50 elektrických a pěti motorových lokomotiv vybavených evropským zabezpečovacím zařízením. Podle podmínek tendru firma koupí nejdříve deset elektrických a tři dieselové motorové lokomotivy, další odebere později s využitím opce. Minulý týden to oznámil mluvčí Český drah Petr Šťáhlavský.

Firma předpokládá, že smlouvu na dodávku strojů při bezproblémovém průběhu soutěže uzavře v polovině letošního roku, první lokomotivy by měla dostat nejpozději do 14 měsíců po uzavření smlouvy. Lokomotivy prostřednictvím opce bude moci objednat nejpozději do 48 měsíců od podpisu smlouvy, uvedl mluvčí.

„Při uplatnění opcí se předpokládá v případě elektrických lokomotiv objednání vždy více strojů, minimálně dalších pěti. U motorových by byla opce na zbývající dvě lokomotivy uplatněna najednou,“ dodal Petr Šťáhlavský.

ČD Cargo chce být prvním provozovatelem

ČD Cargo, které patří do skupiny Českých drah, bude nabídky na dodávky lokomotiv přijímat do 22. února. Dopravce požaduje, aby lokomotivy byly nové nebo maximálně rok staré, přičemž ČD Cargo bude jejich prvním provozovatelem. Všechny musí být při převzetí schopné jezdit nejen v Česku, ale i na Slovensku, v Německu a Rakousku a do tří měsíců od převzetí musí být vybaveny také k provozu v Maďarsku a elektrické i v Polsku.

Lokomotivy budou muset být schopné jezdit v různých elektrických napájecích soustavách. Zároveň musí být vybaveny jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS, který umožňuje například včasné zastavení vlaků před návěstím stůj i bez zásahu strojvedoucího a umí snížit rychlost vlaku před jízdou do odbočky nebo před snížením traťové rychlosti. ČD Cargo provozuje 650 lokomotiv, mimo jiné i osm moderních interoperabilních lokomotiv Vectron společnosti Siemens, a 25 tisíc vagonů různých typů. Průměrné stáří vozidlového parku dopravce je 30 let.

(čtk, mna)

spinner