Slovensko

Do železniční dálkové dopravy na Slovensku vstupuje česká konkurence

Do železniční dálkové dopravy na Slovensku vstupuje česká konkurence

BRATISLAVA (13. 12.) – Osobní vlaková doprava na Slovensku zaznamená po nedávném zavedení bezplatného cestování s příchodem nového jízdního řádu další nejrozsáhlejší změny za poslední roky. Státní dopravce Železničná spoločnost Slovensko (ZSSK) bude ve vnitrostátní dálkové přepravě poprvé čelit konkurenci – česká společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury totiž v neděli zahájí provoz státem nedotovaných vlaků na hlavní slovenské trase z Bratislavy přes Žilinu do Košic.

Vstup RegioJetu na trať spojující dvě největší slovenská města není jedinou novinkou v železniční dopravě v zemi pod Tatrami. Další český soukromý přepravce Leo Express zase prodloužil stávající linku z Prahy do Ostravy o úsek přes Žilinu do Košic. RegioJet tak učinil už v říjnu. České dráhy ve spolupráci se ZSSK zase na trať mezi Prahou a Košicemi nasadí rychlovlak Pendolino. Po letech škrtů ve vlakové dopravě ZSSK na různých tratích také přidá nové spoje.

RegioJet bude na 445 kilometrů dlouhé trase mezi Bratislavou a Košicemi provozovat tři páry vlaků denně, kterými hodlá konkurovat vlakům ZSSK vyšší kategorie InterCity (IC). Cestující chce RegioJet přilákat i na levnější jízdné, než si na trati dosud účtovala ZSSK. Jednosměrnou jízdenku pro dospělé na cestu expresním spojem mimo pátky a neděle RegioJet nabízí od devíti eur (téměř 250 Kč).

Státní dopravce před příchodem konkurence ale oznámil snížení cen při nákupu jízdenky přes internet a novinky, které mají zvýšit komfort cestování vlaky IC. Provoz těchto souprav stát ZSSK nedotuje a pro společnost není ziskový. Dosud cestující zaplatil za jízdu vlakem IC z Bratislavy do Košic 20 až 34 eur v závislosti na tom, kdy si koupil jízdenku a ve které vlakové třídě chtěl cestovat.

Na spoje IC se na Slovensku nevztahuje bezplatné cestování vlakem, které pro děti, studenty a seniory z celé EU zavedla v polovině listopadu levicová vláda premiéra Roberta Fica. Jízda běžným rychlíkem mezi Bratislavou a Košicemi trvá zhruba šest hodin, což je asi o hodinu déle než vlakem IC. Jančura přiznal, že zavedení bezplatného cestování vlakem, na které má nárok přibližně polovina obyvatel pětimilionového Slovenska, výrazně ovlivnilo záměry RegioJetu. „Byznys plán se nám kompletně rozsypal, protože jsme přišli o nejdůležitější klienty – studenty, kteří cestují nejen o pátcích a nedělích, ale v průběhu celého týdne," řekl Jančura.

Společnost přitom potřebuje dosáhnout vysoké obsazenosti svých dálkových spojů na Slovensku, aby jejich provoz byl ziskový. Do budoucna očekává vytíženost vlaků na úrovni 84 až 85 procent, kterou podle něj RegioJet dosahuje v České republice. RegioJet na Slovensku také zajišťuje státem dotovaný provoz vlaků na regionální trati z Bratislavy do Komárna.

Po letech omezování vlakové dopravy na Slovensku včetně rušení provozu osobních vlaků na regionálních tratích spoje od neděle naopak přibudou. Státní ZSSK do grafikonu zavede 105 nových vlaků, což představuje zvýšení dopravních výkonů o pět procent. Tento krok souvisí se zavedením bezplatného cestování na železnici a s očekávaným vyšším zájmem lidí o vlakovou dopravu.

V České republice dostaly České dráhy konkurenci už dříve. K cenové válce železničních přepravců došlo na trase mezi Prahou a Ostravou, kde kromě Českých drah vozí cestující také Leo Expres a RegioJet.

(čtk)

spinner