​Digitalizace stále více zasahuje i nákladní železnici

​Digitalizace stále více zasahuje i nákladní železnici

Nedílnou součástí mnichovského veletrhu transport logistic je pokaždé prezentace kolejových vozidel a služeb souvisejících s nákladní železniční dopravou či kombinovanou dopravou. Nejinak tomu bylo letos. Pokud letošní ročník veletrhu ovládla na všech frontách digitalizace, totéž platí i o nákladní železnici. Předseda představenstva DB Cargo Jürgen Wilder na tiskové konferenci pořádané v rámci veletrhu uvedl, že cílem managementu této společnosti je přebudovat DB Cargo na „digitální nákladní železnici“. Jürgen Wilder očekává silný růst v intermodálním segmentu.

Dopad i na kontejnery

Na vývoj trhu reaguje DB Cargo sázkou na kontejnerizovanou dopravu a digitalizaci. Přichází se třemi novými produkty: DBlogistics-solution China (pro kontejnerovou dopravu mezi Čínou a Evropou), DBantwerp-rhine-shuttle (krátká doba přepravy a vysoká flexibilita u přeprav mezi Antverpami a Porýním) a DBscrap-solution (plná digitalizace řízení u přeprav šrotu). Digitalizace také zasáhne všechny procesy v kontejnerovém terminálu Enns (CTE, nedaleko rakouského Lince), který je společně provozovaný partnery DB AG a M. Kaindl. Digitalizace zde přispěje k nárůstu efektivity i ke snížení ekologické zátěže. Během pilotního projektu FASTLANE bude v terminálu vyzkoušeno bezpapírové odbavení kamionů i nákladních vlaků. CTE je rovněž projektovým partnerem Digitrans, kde společně s dalšími podniky zavádí v širokém rozsahu automatizovaný provoz.

SBB Cargo ukázala v Mnichově „vagony budoucnosti“

Nákladní složka švýcarských spolkových drah SBB Cargo zase v Mnichově představila první čtyři přestavěné „vagony budoucnosti“. Vozy jsou ve srovnání s výchozím modelem tišší, lehčí a výkonnější. Nyní startuje čtyřletý zkušební provoz. Švýcaři vedle rozsáhlé automatizace představili na veletrhu také ambiciózní infrastrukturní projekt Gateway Basel Nord. Připravovaný terminál se dočkal řady modelových testů, nyní je ve fázi schvalování projektové dokumentace.

Nákladní vlak s „vagony budoucnosti“ spolkové dráhy vyvinuly společně s centrem pro železniční inovace TIS, švýcarským úřadem pro životní prostředí a řadou průmyslových partnerů. Vlak je v němčině označován zkratkou 5L, která shrnuje, že nový nákladní vůz je tichý, lehký, výkonný, využitelný pro logistiku a úsporný z hlediska provozních nákladů. Inovativní nákladní vlak je aktuálně k vidění na německé železniční síti, kde využívá 16 kontejnerových vagonů vybavených mnoha špičkovými komponenty – mimo jiné nastavitelnými podvozky, kotoučovými brzdami, automatickými spřáhly, telematikou, protihlukovou výbavou a senzory. Cílem je dosahovat výrazně nižší hlučnosti, nižšího tření a nižší spotřeby energie.

Inovativní nákladní vagon zapadá do mozaiky budování automatizovaného provozu SBB Cargo. Přepravce sází na široké využití různých senzorů pro sledování průběhu přepravy a stavu zboží. Do konce roku 2017 plánuje SBB Cargo vybavení přibližně 5000 vagonů RFID čipy.

Digitalizace po česku a Slovensku

Ve vozovém parku českého dopravce ČD Cargo zatím „vagony budoucnosti“ chybějí, nicméně zde nechyběla alespoň nejmodernější lokomotiva v barvách českého dopravce, byť pouze v podobě plakátu na stánku této společnosti. Kdo je však z českých firem na poli digitalizace jako doma, je společnost OLTIS Group, která vyvíjí pro oblast železniční dopravy a logistiky řídicí a informační systémy. Angažuje se například i na poli sjednocení komunikace mezi jednotlivými dopravci a rovněž mezi dopravci a správci železniční infrastruktury. Jako inteligentní lze určitě označit nové vozy z produkce české společnosti Legios, která se léta angažuje zejména na poli cisternových a výsypných nákladních vagonů. S touto produkcí se jí daří pronikat i na západní trhy. Jejím zdatným konkurentem je slovenská firma Tatravagónka Poprad, která v Mnichově předvedla notnou část svého výrobního programu. Především se jedná o podvozkové vozy pro přepravu kontejnerů, které se vyznačují výbornými jízdními vlastnostmi, nízkou hmotností a nízkou provozní hlučností. Vagony se používají především pro přepravu těžkých kontejnerů s možností využití různých variací ložení.

Vagon TAMNS je vhodný pro přepravu sypkých materiálů citlivých na povětrnostní vlivy. Jeho lehká konstrukce z vysokopevnostních materiálů je obohacena o inovativní otevírací střechu, která chrání přepravovaný materiál. A v neposlední řadě je možné představit i vagon na přepravu LPG, který je díky svému objemu 117 m3 největší ve své třídě a představuje budoucnost v přepravě stlačených plynů. Při jeho vývoji byl kladen vysoký důraz na bezpečnost, vagon je vybaven hned několika bezpečnostními pojistkami, jako je například detektor vykolejení či nadnárazníková ochrana. Inovativní nádrž zajišťuje dosažení vysokého objemu s bezezbytkovým vyprázdněním látek.

Na mnichovském kolejišti nechyběl ani Innowagon Sggrrs 80' z produkce stejné společnosti, který je určen pro intermodální přepravy. S klanicemi může sloužit například pro přepravu dřeva, bez nich pro přepravu kontejnerů.

Tomáš Johánek

spinner