Mgr. Roman Kokšal (Siemens) pro DN

Čeští inženýři se podílejí na vývoji klíčových projektů

Čeští inženýři se podílejí na vývoji klíčových projektů

Doby, kdy se na české půdě vyráběla kolejová vozidla značky Siemens, jsou už bohužel dávno pryč. To však neplatí o dalších aktivitách divize dopravy a logistiky této společnosti. Není žádným tajemstvím, že české mozky se podílejí na vývoji klíčových projektů firmy Siemens, jako je například projekt vysokorychlostního vlaku pro Turecké dráhy. Nejen o tom jsme si povídali s šéfem této divize v ČR Romanem Kokšalem.

„Siemens měl ještě před několika lety v Praze svůj vlastní výrobní závod, kde se vyráběla některá kolejová vozidla. Ten už je minulostí, jaké jsou momentálně vaše aktivity na českém trhu, pokud se bavíme o dopravě?“

„Máme tady především výzkumná a vývojová pracoviště, do kterých přešla část zaměstnanců bývalého výrobního závodu. Ta jsme doplnili převážně o mladé lidi a umožnili jim podílet se na řadě významných projektů. Část z nich pracuje v Praze, část v Ostravě. Část našich zaměstnanců rovněž zajišťuje servis kolejových vozidel značky Siemens. A samozřejmě nesmím zapomenout na naše obchodní oddělení, které nabízí naše kolejová vozidla na českém trhu. Aktivní jsme především v kolejových vozidlech pro železnici a v oblasti městské dopravy, ať už jde o metro, tramvaje či elektrobusy. Pokud jde o lokomotivy, naší vlajkovou lodí je momentálně Vectron, probíhají schvalovací procesy pro Českou republiku a Slovensko, pro okolní státy už schválený je. Siemens se hodně specializuje také na oblast zabezpečení železnice, na budování vysokorychlostních tratí, které mají svou budoucnost i v České republice. V neposlední řadě bych připomněl náš nový elektrobus, který jsme úspěšně testovali ve čtyřech českých městech.“

„Na kterých konkrétních projektech spolupracují čeští výzkumníci?“

„Především je to nyní projekt vysokorychlostních vlaků pro Turecké dráhy, dále to byly například dodávky elektrických vlaků pro Soči, spolupracujeme na dodávce příměstských jednotek pro Anglii, aktivní jsme byli v dodávce metra pro Mnichov. Projektů je opravdu hodně. Podstatné je, že naši lidé mají možnost spolupracovat na klíčových projektech a setkávají se s nejmodernějšími technologiemi, které Siemens má. Já bych v této souvislosti zmínil naši spolupráci s vysokými školami, máme společné výukové programy, snažíme se podporovat perspektivní studenty. Nejvíce spolupracujeme s Dopravní fakultou ČVUT, s Dopravní fakultou Univerzity Pardubice a s Technickou univerzitou – Vysokou školou báňskou v Ostravě.“

„Hovořil jste o Vectronu jako o univerzální lokomotivě určené prakticky pro celou Evropu. Kdy předpokládáte jeho schválení v České republice? A registrujete zájem některého českého dopravce?“

„Schvalovací proces v tuto chvíli běží, máme nějaké interní cíle, nicméně záleží na provedení všech zkoušek. Jelikož je schválen v okolních státech kromě Slovenska, neočekáváme žádné větší problémy. Je to tedy otázka nejbližších týdnů, maximálně měsíců. Pokud jde o zájem dopravců, určitě i na českém trhu jsou někteří, kteří by o nová vozidla mohli a měli mít zájem. Vždyť například společnost AWT si koupila trojici nových lokomotiv předchozího typu Taurus. Zákazník chce v dnešní době rychlost, chce, aby zboží ráno naložil v Praze a večer bylo v Hamburku. Proto je třeba pořídit si takové lokomotivy, které mají potřebné zrychlení a jsou schopny se zařadit do taktu mezi rychlíky.“

„Siemens je členem Asociace českého železničního průmyslu, která si často stěžuje na přílišnou otevřenost českého trhu vůči zahraničním firmám. Jak to vnímáte vy jako poločeská firma?“

„Myslím si, že v dnešní době je dělení na národní a mezinárodní firmy jistým přežitkem, je to taková nálepka, která by rozhodně neměla být tím hlavním rozlišovacím znakem. Siemens má v České republice skoro 10 tisíc zaměstnanců, z toho téměř tři stovky v oblasti dopravy, rozhodně se nepovažujeme za cizí firmu. Nicméně rozhodujícími kritérii by vždy měla být kvalita výrobků a kvalita servisu. Dnes je většina kolejových vozidel vyráběných v evropských zemích složená z řady komponentů vyráběných po celé Evropě. Řada českých firem se třeba podílí jako subdodavatelé na zakázkách v cizině.“

„Nejnovějšími vozidly v parku Českých drah jsou soupravy Railjet vyrobené vaší firmou. Ty měly původně jezdit s českými lokomotivami řady 380, skutečnost je ale jiná. V čem je problém?“

„My jsme ČD deklarovali připravenost k jednání o tom, aby naše soupravy byly plně kompatibilní s jejich lokomotivami. Z naší strany tedy není žádný důvod, proč by to nemohlo jít. Dopravce se rozhodl jít cestou spolupráce s ÖBB a projekt provozu railjetů je momentálně nastavený jako společný projekt ČD a ÖBB, ti si spolu nastavili pravidla a dohodli se na využívání lokomotiv Taurus. Jinak by to nebyl žádný neřešitelný technický problém, musel by se přizpůsobit aplikační software.“

Tomáš Johánek

spinner