České dráhy zaplatí pokutu 274 milionů Kč za zneužití dominance

České dráhy zaplatí pokutu 274 milionů Kč za zneužití dominance

5.8. - České dráhy (ČD) zaplatí za zneužití dominantního postavení na trhu dálkové železniční dopravy v letech 2005 - 2014 nikoliv původně stanovenou pokutu 368 milionů Kč, ale 274 milionů Kč. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rozhodnutí prvního stupně, že se ČD provinily, výši pokuty ale snížil. České dráhy s rozhodnutím nadále nesouhlasí a podají proti němu správní žalobu. Úřad o rozhodnutí informoval v tiskové zprávě.

Rozhodnutí je pravomocné, a dopravce tak pokutu musí zaplatit. Správní žaloba totiž nemá odkladný účinek.

Dominantní postavení podle úřadu České dráhy zneužily na tratích Plzeň - Most a Pardubice - Liberec, když ČD podaly v tendru nabídky s nepřiměřeně nízkou výší prokazatelné ztráty. Ta se používá při výpočtu odpovídající kompenzace pro provozovatele veřejné dopravy.

„Díky této nabídce České dráhy nabídkové řízení vyhrály, a poté začaly poskytovat služby, u nichž úhrada prokazatelné ztráty spolu s dalšími výnosy z poskytování uvedených služeb v této relaci nepokrývala jeho vyhnutelné náklady na jejich poskytování,“ uvedl Petr Rafaj.

České dráhy však přes snížení pokuty s rozhodnutím nesouhlasí a podají proti němu správní žalobu. „České dráhy mají nadále za to, že rozhodnutí trpí řadou vad, mimo jiné je založeno na nesprávném právním posouzení věci a nesprávných skutkových zjištěních ekonomické povahy,“ řekl mluvčí státního dopravce Radek Joklík. Společnost bude spolu s žalobou zároveň žádat soud o přiznání odkladného účinku rozhodnutí.

Předseda ÚOHS při svém rozhodování částečně vyhověl námitkám Českých drah k výpočtu výše pokuty. „V prvostupňovém rozhodnutí nebyla zohledněna různá míra závažnosti dopadů jednání na obchod mezi členskými státy a na trh národní, což se projevilo tím, že základní částka pokuty byla za všechny delikty spáchané v souběhu navyšována stejně přísně,“ zdůvodnil snížení sankce Petr Rafaj.

Na trati Plzeň - Most docházelo k protisoutěžnímu jednání v letech 2005 až 2014, na trati Pardubice - Liberec v letech 2006 až 2014. Svým jednáním způsobily České dráhy újmu dalším soutěžícím společnostem, které se v začátcích liberalizace železniční dopravy o zakázku ucházely.

Na obou tratích se o provoz ucházela také společnost Viamont, která v současnosti funguje pod názvem GW Train Regio a provozuje dopravu na několika regionálních tratích v Česku. O trať Pardubice - Liberec se ucházela ještě společnost Connex Česká železniční. Založena byla v roce 2004, aby provozovala železniční dopravu, což se nepodařilo, a v roce 2008 vstoupila do likvidace.

(čtk)

spinner