ČD, nebo Leo Express? Pardubický kraj vybírá železničního dopravce na deset let

ČD, nebo Leo Express? Pardubický kraj vybírá železničního dopravce na deset let

26.2. - Pardubický kraj vyjednává o zajištění železniční dopravy v regionu na deset let již jen se dvěma dopravci, Českými drahami a společností Leo Express. Ze tří, které vyzval k předložení cenové nabídky, společnost RegioJet na poptávku hejtmanství nereagovala, řekl krajský radní pro dopravu Michal Kortyš. V březnu by měli radní rozhodnout, s kterým dopravcem bude kraj pokračovat v jednání o kontraktu.

„S Českými drahami jsme podrobnosti probírali ve čtvrtek, schůzka s Leo Expressem bude během 14 dnů," uvedl Michal Kortyš.

Pardubický kraj v loňském roce zveřejnil ve Věstníku Evropské unie záměr uzavřít smlouvu s drážním dopravcem formou přímého zadání. Pouštět se do výběrového řízení na nového regionálního železničního dopravce hejtmanství považovalo za příliš riskantní. Kvůli možným odvoláním a napadáním tendru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže by mohl být ohrožen termín účinnosti smlouvy.

Kontrakt zajistí dopravci během deseti let příjmy od Pardubického kraje ve výši zhruba 3,5 miliardy Kč. Rozhodovat bude nejen nejnižší cena, ale i kvalita služeb. Hejtmanství požadovalo, aby byly na šesti vybraných tratích nasazeny nové moderní vlakové soupravy poskytující cestujícím vyšší komfort. Dopravce by na ně mohl získat dotaci z Operačního programu Doprava, podle Michala Kortyše však na ně v chystané výzvě zřejmě nebude dost peněz, proto by kraj souhlasil i s pořízením modernizovaných starších souprav.

Podle Jiřího Pálky, jednatele společnosti Oredo, která v Pardubickém a Královéhradeckém kraji organizuje veřejnou dopravu, bude dopravce zajišťovat drážní dopravu od prosince 2019, kdy začne platit nový jízdní řád. Hejtmanství proto musí smlouvu uzavřít do konce letošního roku.

Pardubický kraj již před několika lety jednal s několika soukromými dopravci o provozování některých regionálních tratí, kde nebyl spokojen s vozovým parkem Českých drah nebo kde byl provoz zrušen. K dohodě nedospěl, a hejtmanství tak zůstalo u národního dopravce.

Vlaky ročně na regionálních tratích v Pardubickém kraji najedou asi 4,8 milionu kilometrů. Hejtmanství Českým drahám přispívá v současnosti 105 Kč na kilometr, což ho ročně stojí asi 350 milionů Kč, téměř třetinu z toho poskytuje kraji stát.

(čtk)

spinner