​ČD komunikátor usnadní komunikaci mezi jednotlivými složkami ČD

​ČD komunikátor usnadní komunikaci mezi jednotlivými složkami ČD

6.3. - České dráhy představily novou aplikaci pro rychlou výměnu informací mezi dispečinkem, vlakovým doprovodem a dalšími provozními pracovišti – ČD komunikátor. Systém zrychluje a usnadňuje vzájemnou komunikaci mezi jednotlivými složkami Českých drah při řešení různých komplikací a mimořádností.

ČD komunikátor zajišťuje rychlou výměnu informací mezi dispečinkem národního dopravce, vlakovým doprovodem, centrálním informačním pracovištěm a několika dalšími provozními úseky. Jen během ledna a února, od kdy běží naplno aplikace ČD Komunikátor, bylo uskutečněno 32 214 komunikací, tedy v průmětu 590 případů výměny informací během 24 hodin.

České dráhy vypravují v pracovní dny kolem 7 700 osobních vlaků. V každý okamžik je na síti několik set spojů a řádově přes tisícovku průvodčích a vlakvedoucích. Na druhé straně je dispečink, kde je několik desítek dispečerů, kteří koordinují dopravu a řeší mimořádnosti na území celé České republiky. „Ti všichni musí denně řešit informování stovek cestujících při mimořádnostech, zajištění přípojů, ověřování jízdních dokladů a mnoho dalších úkonů, proto jsme vyvinuli tuto unikátní komunikační aplikaci, která nemá u železnic v Evropě obdoby,“ říká člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

Aplikace podstatně zrychlila výměnu informací mezi vlakovou četou a dispečinkem, zajištění potřebných služeb, například zajištění přípoje, nebo informování cestujících při mimořádnostech. Aplikace umožňuje komunikaci i v místech, kde je špatné pokrytí mobilním signálem a telefonní hovor by byl komplikovaný, z důvodu přerušení zdlouhavý nebo dokonce nemožný. ČD komunikátorem jsou vybaveni všichni z přibližně 3000 průvodčích prostřednictvím mobilních telefonů s platformou Android, dále dispečerské pracoviště a zákaznické centrum národního dopravce.

V případě mimořádností velkého rozsahu je do systému zapojen také krizový tým a připravuje se zapojení pokladen, eshopu nebo portálu In karet a možností automatizovaných odpovědí na dotazy vlakového doprovodu, např. k dodatečnému ověření platnosti In karet, elektronických jízdenek atp.

ČD Komunikátor dnes využívají vlakové čety po celé České republice. Jen za leden a únor se 38,9 procent případů využití této aplikace týkalo požadavku na zajištění přípoje při zpoždění vlaku, ve 26 procentech šlo o informace o důvodech čekání a zdržení spojů. Dále jsou komunikátorem řešeny informace o mimořádnostech v řazení, ověřování elektronických jízdenek, In karet, řešení závad na vlacích a v 16 případech byl využit komunikátor také při řešení zdravotních problémů cestujících na palubě vlaku.

(tj)

spinner