Nový jízdní řád 2014/2015

ČD chystají railjety do Grazu, přímé denní spojení s Varšavou a další pendolino do Chebu

ČD chystají railjety do Grazu, přímé denní spojení s Varšavou a další
pendolino do Chebu

Nejvýznamnější novinkou bude ostré spuštění provozu vlaků railjet na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz. Na linku denně vyjede sedm párů vlaků vedených v mezinárodním provozu v pravidelném dvouhodinovém intervalu. Cestovní čas mezi Prahou a Vídní se zřetelně zkrátí, a to na přibližně 4 hodiny 10 minut. Navíc jeden pár vlaků railjet bude v okrajových částech dne veden mezi Prahou a Brnem. Vlaky budou jako dosavadní spoje EC vedeny bez povinné rezervace míst k sezení kromě business class, kde se povinná rezervace místa předpokládá. Railjety ve Vídni zastaví na zbrusu novém hlavním nádraží, kde budou mít cestující zajištěny přestupní vazby v dalších směrech, aniž by museli přejíždět mezi vídeňskými nádražími. Vlaky z Vídeňského hlavního nádraží budou směřovat např. do Budapešti, Villachu, Salcburku, Frankfurtu nad Mohanem, Mnichova, do Curychu a také na vídeňské letiště Schwechat.

Další novinkou ve směru do Rakouska bude každodenní prodloužení vlaku Moravia s vozy k sezení v relaci Bohumín – Vídeň s odjezdem ráno před 7. hodinou z Bohumína a s příjezdem do Vídně před 10. hodinou dopoledne. Zavede se tak nové žádané ranní přímé spojení severní a střední Moravy s Vídní. V opačném směru bude vlak odjíždět z Vídně po 18. hodině večer. V souvislosti se zahájením provozu railjetů se ukončí provoz přímého vlaku EC Vindobona z Hamburku přes Prahu do Vídně a Villachu. V trase tohoto vlaku se zavede nový spoj EC Porta Bohemica v relaci Hamburk – Berlín – Praha – Brno – Bratislava – Budapešť.

Na této lince dojde také k nahrazení přímého vlaku EC Avala v trase Praha – Budapešť – Bělehrad vlakem EC Csárdás ve zkrácené trase Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Spoj Avala je nyní často zpožďován v důsledku kontrol na vnějších hranicích Schengenského prostoru a tato zdržení se přenášela také na území České republiky. V uplynulém období se tak jednalo o nejméně spolehlivý spoj v Česku. Předpokládá se, že díky zkrácení tohoto vlaku do/z Budapešti dojde k významnému zvýšení spolehlivosti a přesnosti tohoto posledního denního spoje z jihovýchodní části republiky do Prahy. Pro odlehčení denní špičkové frekvence mezi Českou republikou a Slovenskem budou v pátek a v neděli vedeny mezi Břeclaví a Bratislavou posilové vlaky Ex 278/279 s přípoji v Břeclavi na vlaky railjet do/z Prahy.

K několika změnám dojde také v dopravě mezi Českou republikou a severní částí Slovenska. Zavede se například nový ranní vlak EC 140/141 z Ostravy do Žiliny, který vytvoří výhodné spojení pro obyvatele severní Moravy do turisty vyhledávaných slovenských hor. Bude vyjíždět z Ostravy cca v 6 hodin ráno a v Žilině bude mít zabezpečenou okamžitou přípojovou vazbu na vlak InterCity do Košic. V opačném směru budou v Žilině zajištěny přípoje z východního Slovenska. Nový vlak EC 140 pak bude přijíždět do Ostravy přibližně ve 22 hodin. V noční dopravě dojde k úpravě tras současných tří nočních vlaků Slovakia, Šírava a Excelsior do dvou tras. Vlaky Praha – Košice a Praha – Humenné pak ponesou označení Slovakia a Bohemia a zajistí i nadále dopravu lůžkových vozů do Polska a autovozů z Prahy do Popradu a do Košic. Jedná se také o zachování přímých lůžkových vozů z Košic do Chebu přes Plzeň i přes Ústí nad Labem nebo z Prahy do Zvolena.

Ve směru do Polska znovu vypraví České dráhy ve spolupráci s tamním dopravcem PKP Intercity přímé denní spojení EC Praha z Prahy do Varšavy. Jízdní doba obnoveného vlaku bude opět velmi krátká, a to mezi Prahou a nádražím Varšava Centralna necelých osm hodin. Ve spoji bude možná také přeprava jízdních kol. Vlak EC Sobieski z Vídně přes Břeclav, Přerov a Ostravsko pak nově nabídne přímé spojení Moravy přes Varšavu až k Baltskému moři do Gdaňska a Gdynie. Vlivem změny konceptu dopravy a zavedení vlaku EC Porta Bohemica Hamburk – Budapešť dojde ke zrušení přímého spoje „Varsovia“ Varšava – Bohumín – Břeclav – Budapešť. Mezi Bohumínem a Břeclaví bude nahrazen vnitrostátním spojem Ex 530/531. Jako částečnou alternativu za zrušené denní přímé spojení mezi Slovenskem a Polskem bude na spojích EC 148/111 denně vypravován přímý vůz Žilina – Bohumín – Varšava. Zpět z Varšavy pak pojede na vlacích EC 110/149.

České dráhy jednají také o rozšíření provozu vlaků SC Pendolino na západ Čech. Ke dvěma stávajícím přímým vlakům Ostrava – Olomouc – Praha – Plzeň – Cheb – Františkovy Lázně by mohl přibýt třetí pár vlaků, který by zajistil časně ráno velmi rychlé spojení ze západu Čech do Prahy a na Moravu a naopak odpoledne z Moravy a Prahy do Plzně a Chebu. Nově rozšíří České dráhy také počet zastavování u vlaků spojující Ostravsko s Brnem, kdy všechny rychlíky budou bez výjimky zastavovat ve stanicích Studénka a Suchdol nad Odrou.

České dráhy plánují v jízdním řádu 2015 také další růst kvality rychlíkových souprav. Některé další běžné rychlíkové linky by měly nabízet kvalitu spojů EuroCity/InterCity. V běžných rychlících tak bude zařazeno více klimatizovaných vozů a vozů nabízejících napájení drobných elektrospotřebičů cestujících jako jsou notebooky, mobilní telefony nebo tablety z el. zásuvek 230 V. V současnosti se uvažuje o vylepšení souprav běžných rychlíků např. z Prahy do Plzně, Klatov a Železné Rudy, z Prahy přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary do Chebu nebo z Brna přes Břeclav a Otrokovice do Přerova a Olomouce. Více multifunkčních bezbariérových vozů by mělo být zařazeno také na rychlíkové linky Praha – Havlíčkův Brod – Brno a Brno – Přerov – Bohumín.

O definitivní podobě změn a novinek v jízdním řádu 2015 v mezistátní dálkové, vnitrostátní dálkové i v regionální dopravě budou České dráhy informovat v tradičním termínu v průběhu listopadu.

(tj)

spinner