ČD Cargo přepravilo letos v prvním pololetí na vlastní licence přes 33 milionů tun zboží

ČD Cargo přepravilo letos v prvním pololetí na vlastní licence přes 33 milionů tun zboží

Za prvních šest měsíců přepravilo ČD Cargo na vlastní licence celkem 33,4 milionu tun zboží. Největší dceřiná společnost Českých drah ve stejném období navýšila celkové provozní výnosy o 377 milionů Kč, což představovalo nárůst o 5,8 procenta. Firma o tom informovala minulý týden v tiskové zprávě.

„Za první pololetí pozitivně hodnotím rozvoj mezinárodních přeprav uhlí a dalších komodit ve spolupráci s našimi dceřinými společnostmi v zahraničí. Již nyní jsme schopni vlastními kapacitami uspokojit požadavky našich zákazníků v Polsku, Rakousku i na Slovensku a toto teritorium dále rozšiřujeme. Navyšují se také výkony kombinované dopravy ve spolupráci s našimi dceřinými intermodálními terminály, jejichž kapacity jsou dnes již téměř zaplněny a rostou i výnosy z logistiky a dalších doplňkových služeb k železniční nákladní dopravě,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Rozvoj mezinárodních přeprav byl podpořen pokračujícími investicemi do modernizace parku lokomotiv a nákladních vozů. „Bez parku interoperabilních lokomotiv bychom na evropském dopravním trhu neměli šanci uspět, proto jsme rozšířili flotilu našich Vectronů a brzy k nim přibydou také první lokomotivyTraxx MS3. Modernizaci si však zaslouží i naše zastaralé dieselové lokomotivy a nosné řady nákladních vozů. Pořídili jsme první JUMBO cisterny pro přepravy pohonných hmot, navyšujeme počet vozů pro kombinovanou dopravu a přepravy v systému innofreight. V červenci byly zahájeny dodávky nových vysokostěnných vozů řady Eanos. Pro všechny tyto investice máme okamžité obchodní využití,“ dodal Ivan Bednárik.

Negativně přitom výsledky ČD Cargo v letošním roce ovlivňuje vyšší cena elektrické energie i nafty a situace na trhu práce, která se promítá do růstu reálných mezd. To spolu s vyššími náklady na pořízení a externí financování investic přispělo k mírnému meziročnímu poklesu zisku nákladního dopravce. „Modernizace parku železničních kolejových vozidel a udržení zaměstnanců v klíčových profesích je naší prioritou, musíme do nich však investovat s rozvahou. Již nyní totiž zaznamenáváme v některých komoditách pokles přeprav v důsledku zpomalování ekonomického růstu v Evropě. Prozatím se nám tento pokles podařilo kompenzovat v jiných komoditách, ale situace na dopravním trhu se přiostřuje a my musíme být připraveni kvalitou a cenou nabízených služeb konkurovat ostatním dopravcům v boji o přepravní objemy,“ uzavřel Ivan Bednárik.

Skupina České dráhy vydělala 441 milionů Kč

První pololetí letošního roku bylo úspěšné i pro celou skupinu České dráhy. Firma obhájila mezinárodní rating na stupni Baa2 se stabilním výhledem a s rekordně nízkým úrokem emitovala nové eurobondy. Zisková byla v pololetí nejen mateřská společnost, ale i všechny její dceřiné společnosti. Podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) vykázala skupina České dráhy kladný hospodářský výsledek ve výši 441 milionů Kč. To je o 179 milionů více než ve stejném období loňského roku.

„Zisková byla i osobní doprava. Díky tržbám z prodeje jízdenek a přísné kontrole nákladů skončila 85 milionů v plusu. Meziročně se tak výsledek tohoto segmentu zlepšil skoro o půl miliardy korun,“ řekl místopředseda představenstva ČD Radek Dvořák.

Přes 91 milionů cestujících

Vlaky největšího tuzemského železničního dopravce využilo za prvních šest měsíců více než 91,6 milionu cestujících. To představovalo meziroční nárůst o 2,5 procenta. „Nejvíc to vnímáme na dálkových linkách,“ uzavřel Patrik Horký.

(mna)

Foto: TJ

spinner