​ČD budou od roku 2022 provozovat 15 let vlaky Klatovy-Plzeň-Kařez

​ČD budou od roku 2022 provozovat 15 let vlaky Klatovy-Plzeň-Kařez

22.1. - Na elektrifikované železniční trati z Klatov přes Plzeň do Kařezu ve směru na Prahu budou v letech 2022 až 2036 jezdit nové osobní a spěšné vlaky Českých drah (ČD). Vítěze veřejné soutěže schválila včera rada Plzeňského kraje. ČD nabídly nejnižší cenu, řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek.

Kraj bude ČD platit 242,61 Kč bez DPH za jeden kilometr, který vlaky ujedou. Výchozí jednotková cena pro první rok bude ale 219,50 Kč. Základní objem kilometrů na rok je 985 tisíc, uvedl náměstek. Jde o linku Klatovy - Plzeň - Rokycany - Kařez - Beroun.

„Mělo by se začít jezdit od ledna 2022, protože dva roky trvá výroba vlaku,“ uvedl Pavel Čížek. Nové soupravy se podařilo kraji zajistit i přes to, že stát koncem loňského roku rozhodl, že nedá dotaci na nová kolejová vozidla, i když původně avizoval, že na ně půjde 50 procent z půjčky evropské banky a navíc kraje už nemají možnost žádat o žádné dotace EU.

Původně byli dva zájemci, ale jeden podle Pavla Čížka vůbec nepředložil jistinu (podle dostupných informací firma RegioJet), byl vyřazen a do elektronické aukce šel jenom jeden uchazeč. „I tak se nám v aukci podařilo stlačit cenu o 70 Kč (na kilometr),“ řekl náměstek hejtmana.

Podle smlouvy půjde veškerý výnos z jízdného do krajské kasy. V ČR je přitom dosud většina těchto smluv koncipována tak, že příjem z jízdného patří dopravci. „Takže cena 219,50 Kč bude ještě minus výnos z jízdného,“ uvedl hejtman Josef Bernard. Očekává nejméně 40 Kč na kilometr, ale může to být i více, protože kraj zcela mění koncept veřejné dopravy, k níž chce přitáhnout výrazně více lidí.

Podle Pavla Čížka je včerejší rozhodnutí krajské rady řešením, proti němuž se nemůže nikdo odvolat. „Jde o první otevřený tendr (na vlaky) v zemi, který se dokončil podle nového zákona o zadávání veřejných zakázek,“ uvedl hejtman.

„(Na trati Klatovy-Kařez) Půjde o 11 vlakových souprav. Požadovali jsme hlavně více než 60procentní nízkopodlažnost, klimatizaci a informační systém,“ uvedl hejtman. Půjde o současný nejlepší možný standard nových vlaků, které budou mít životnost 30 let.

(čtk)

spinner