​Část vlaků v Pardubickém kraji možná nahradí levnější autobusy

​Část vlaků v Pardubickém kraji možná nahradí levnější autobusy

6.10. - Pardubický kraj zvažuje, že nahradí některé vlakové spoje autobusovými. Železniční doprava je pro hejtmanství ve srovnání s autobusy asi pětkrát nákladnější. Ušetřené peníze by kraj mohl využít i k posílení rychlých spojů na železničních tratích, kde cestuje velký počet lidí za prací ze vzdálených oblastí regionu.

Omezení by mohla začít platit ke změně jízdního řádu, tedy zhruba v polovině června příštího roku. Hejtmanství bude o změnách jednat se starosty dotčených obcí. Omezení by se týkalo tratí 015 Heřmanův Městec - Prachovice, 016 Holice - Borohrádek, 017 Moravská Třebová - Chornice - Velké Opatovice, Chornice - Dzbel a 024 Mlýnický Dvůr - Štíty. „Na základě podkladů dodaných dopravcem České dráhy jsme provedli analýzu efektivnosti využití železniční dopravy na regionálních tratích Pardubického kraje a zjistili jsme, že na těchto úsecích není o tuto dopravu velký zájem," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. Omezení by bylo jen v pracovní dny a omezené či zrušené vlakové spoje by nahradily autobusy.

Větší využívání železniční dopravy prosazoval v minulém volebním období tehdejší náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Dušek, který býval odborovým předákem. Díky němu se obnovil provoz na několika regionálních tratích, například z Moravské Třebové do Chornic, z Chornic do Dzbelu, z Holic do Borohrádku nebo mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi.

Osobní doprava patří v krajském rozpočtu mezi nejnákladnější položky. Na letošní rok hejtmanství naplánovalo na příspěvky na dopravní obslužnost 668 milionů korun, na autobusovou dopravu je určeno 318 milionů, na železniční 348 milionů korun, zbytek je pro trolejbusovou dopravu.

(tj)

spinner