Prahu 6 a 8 má spojit nejdřív lanovka, pak tramvaj

5. května 2020
Hlavní město plánuje vybudovat tramvajovou trať propojující Podbabu přes nový most v Troji s Bohnicemi. Předtím však jako dočasné řešení vznikne lanovka s obdobnou trasou, která má před dokončením tramvaje zajistit přímé spojení mezi Prahou 6 a 8. Plán schválili pražští radní. Důvodem provizoria je to, že tramvaj bude zřejmě hotová až po roce 2030, zatímco lanovku je možné postavit do pěti let. Podle dřívějších odhadů má stavba lanovky vyjít na 1,5 miliardy korun. Město také plánuje napojit tramvajemi Bohnice na Kobylisy a Podbabu na Suchdol.

Hlavní město plánuje vybudovat tramvajovou trať propojující Podbabu přes nový most v Troji s Bohnicemi. Předtím však jako dočasné řešení vznikne lanovka s obdobnou trasou, která má před dokončením tramvaje zajistit přímé spojení mezi Prahou 6 a 8. Plán schválili pražští radní. Důvodem provizoria je to, že tramvaj bude zřejmě hotová až po roce 2030, zatímco lanovku je možné postavit do pěti let. Podle dřívějších odhadů má stavba lanovky vyjít na 1,5 miliardy korun. Město také plánuje napojit tramvajemi Bohnice na Kobylisy a Podbabu na Suchdol.

Zatím přímé spojení neexistuje

I když jsou Bohnice vzdušnou čarou od Prahy 6 nedaleko, neexistuje mezi nimi přímé spojení. V současnosti podle schváleného materiálu většina lidí jezdí metrem přes centrum, což je podle vedení města nepohodlné a zatěžuje to dopravní systém. Dlouhodobě se proto plánuje propojení obou městských částí tramvajovou tratí.

Při stavbě nového mostu přes Vltavu bude nutné prorazit téměř kilometrový tunel skálou mezi Trojou a Bohnicemi, jde tak o složitý projekt. Plán stavby byl rozdělen do několika etap, tunel by měl vzniknout jako poslední po roce 2030. Před stavbou samotné tramvajové trati mezi Bohnicemi a Podbabou by měl dopravní podnik vybudovat také tramvajové trati napojující bohnické sídliště na metro v Kobylisích a spojující Podbabu a metro Dejvická se Suchdolem, kam dojíždí velké množství studentů České zemědělské univerzity.

Lanovka z Podbaby přes Císařský ostrov

K projektu lanovky již bylo zahájeno posouzení jeho vlivu na životní prostředí (EIA).

Podle dokumentace pro EIA má trasa lanovky vést od terminálu veřejné dopravy v Podbabě přes řeku a Císařský ostrov k zastávce v Troji, která bude umístěna vedle areálu zoologické zahrady. Poté bude následovat stoupání do Bohnic ke stanici u obchodního centra Krakov. Cesta z Bohnic do Dejvic by se lanovkou měla zkrátit skoro o půl hodiny. Klimatizované kabiny by měla nést tři lana na pěti ocelových sloupech s betonovými základy ve výšce mezi 25 a 44 metry.

Podle informací prezentovaných v říjnu na magistrátním výboru pro dopravu mají být náklady na stavbu lanovky 1,5 miliardy korun. Jízda má trvat sedm minut a kabiny by měly být v méně než minutových intervalech schopny přepravit 2000 cestujících za hodinu.

Lanovka má být zařazena do systému pražské integrované dopravy a platit by v ní měly běžné jízdenky MHD. To by se však mělo změnit poté, co bude postavena tramvajová trať. Jak ČTK řekl asistent náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) Ondřej Chlupáček, může pak sloužit například jako turistická atrakce.

S plánem stavby lanovky přišlo minulé vedení magistrátu. Tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) navrhoval také projekt lanovky od Vltavy na Letnou, z toho však sešlo. V předchozích volebních obdobích se hovořilo mimo jiné o lanovce ze Smíchova na Pankrác, přes Prokopské údolí nebo z Holešovic do Troje. V současné době v Praze funguje pozemní lanovka na Petřín a další je v zoo v Troji.

(čtk, tl)

Foto: ROPID/Vizualizace Ing. arch. Václav Brejška 

spinner