Legenda a inspirace. Jan Kopecký za volantem vozů Škoda Slavia a Slavia 1100 OHC
29. září 2020
Závodní jezdec Jan Kopecký se na okruhu posadil za volant letošního
žákovského vozu ŠKODA SLAVIA. Ten je inspirován legendou ŠKODA 1100 OHC,
kterou Kopecký vyzkoušel také.
Poté, co oba vozy otestoval, se Jan Kopecký usmíval: „Na jednu stranu
se to nedá vůbec srovnávat. 1100 OHC je historická legenda a SLAVIA
moderní auto se vším všudy, ten rozdíl je obrovský. OHC byla ovšem pro
studenty skvělá inspirace a myslím, že výsledek se jim opravdu
podařil.“
Nakonec však u obou vzácných kousků spojení našel. „ŠKODA
1100 OHC je historická legenda, kterou bych ani nechtěl hnát na limit
jejích možností. A SLAVIA je prototyp, se kterým samozřejmě také nemohu
úplně závodit,“ přiznal, že s oběma auty nevyzkoušel to, na co je
zvyklý se svým obvyklým „služebním“ vozem – rallyovým speciálem
ŠKODA FABIA Rally2 evo. Kopecký proto v případě obou vozů volil
v zásadě „historický“ jízdní styl. „ŠKODA 1100 OHC byla stvořena
pro vytrvalostní závody, ale ty se tehdy jezdily jinak než dnes. Šlo o to,
jak kdo znal svou techniku a dovedl vůz vnímat tak, aby dokázal auto šetřit
a to dojelo do cíle,“ uvedl zkušený závodník.
Historická legenda z roku 1957 i jí inspirovaný bílý spider
s rokem výroby 2020 jsou auta, která si zaslouží obrovský obdiv a která
chytnou za srdce, i když každé svým způsobem. „V 1100 OHC na vás
dýchne ta historie, když z toho auta vylezete, jste cítit benzinem. OHC je
neskutečně lehoučké a jeho 92 koní je opravdu znát. Je to skvělá
připomínka krásných historických motorů s karburátorem a otevřený
výfuk závodního auta samozřejmě dělá šílený kravál,“ zhodnotil
tovární jezdec týmu ŠKODA Motorsport.
„SLAVIA má díky svému motoru TSI pořádnou sílu a hutný zvuk,
technicky je samozřejmě o mnoho dále. Naprosto fantastická jsou sportovní
sedadla žákovského vozu a také jeho sportovní volant. Řidič je tu před
živly chráněn víc než v OHC, ale propojení s okolím je stále
opojné,“ popsal Kopecký své dojmy z výsledku práce žáků ŠKODA AUTO
Středního odborného učiliště strojírenského.
Projekt žákovského vozu považuje zkušený závodník za jedinečnou
příležitost, jakou studenti jinde nedostanou. „Je to skvělá práce, ti
mladí lidé nemají žádné předchozí zkušenosti, ale během přípravy
auta jich nasbírají spoustu. Propojení tradice a moderny, ambiciózního
mládí i zkušených konzultantů z automobilky je skvělé,“ řekl.
A dodal, že by se rád takovým konzultantem také stal. „Třeba by
příště mohli na učilišti v rámci projektu postavit nějaký opravdový
malý závodní vůz,“ nabídl Kopecký s potutelným úsměvem nápad na
příští žákovský vůz. „S tím bych jim rád pomohl,“ zasnil se
profesionální závodník a mistr světa v rallye v kategorii WRC 2 z roku
2018.