Veřejná doprava byla v loňském roce opět výrazně ovlivněna epidemiologickými opatřeními přijímaných v souvislosti s šířením koronaviru. Jak se tato situace promítla do výkonů dopravců a jak nové podmínky uzavírají uzavírání nových smluv, na to jsme se zeptali JUDr. Ondřeje Michalčíka, ředitele Odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR.
Vydání 1/2022
Právě skončený rok byl jistě ve znamení vracející se epidemie covid a různých opatření, kterými se vlády v různých koutech světa snažily opakující se vlny nákazy zpomalit a omezit. V dopravních systémech jsme byli svědky několika lock downů ve významných světových přístavech a letištích s okamžitým dopadem do globální logistické sítě. Tyto zásahy však byly tak často a tak podrobně popsány a rozebrány, že nechme výjimečně covid stranou a zaměřme se na jinou, možná stejně důležitou událost, a to především z evropského úhlu pohledu.
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) vítá balíček Evropské komise Fit for 55, který byl zveřejněn loni v červenci 2021. Podle pozičního dokumentu, který UITP vydala začátkem ledna, je balíček je zásadním krokem ke snížení emisí z dopravy a obsahuje klíčový soubor opatření pro dosažení cílů evropské zelené dohody.
S novým jízdním řádem došlo i na změny dopravců na některých tratích. Jak se tato situace promítne do vašich výkonů v roce 2022 a v následujících letech?
Autobusoví dopravci loni již druhým rokem museli reagovat na prudký pokles úbytku cestujících. O vyjádření, jaké dopady to mělo na jejich podnikání a jak na případnou obdobnou situaci mohou reagovat v budoucnu, jsme požádali Ing. Zdeňka Suchana, 1. viceprezidenta Sdružení ČESMAD Bohemia a výkonného ředitele ČSAD Autobusy Karlovy Vary, a. s.
Městská hromadná doprava prochází v posledních dvou letech těžkým obdobím. Jak se dopravní podniky s komplikacemi, které přinesla pandemie koronaviru vypořádaly, a jak se dívají na nadcházející období, na to jsme se zeptali předsedy Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a ředitele Dopravního podniku města Pardubic Ing. Tomáše Pelikána.
Největší výrobní závod společnosti IVECO Bus se nachází ve Vysokém Mýtě, kde navazuje na více než 90letou tradici výroby autobusů. Jak se tento přední výrobce vypořádává se současnými náročnými podmínkami na trhu a v automobilovém průmyslu, na to jsme se zeptali Davida Kříže, generálního ředitele společnosti IVECO Czech Republic, a. s.
Jak byste zhodnotil rok 2021 z hlediska výkonů a tržeb ve vaší společnosti?
Nedávné oznámení uživatelům služeb nákladní dopravy skupiny A.P. Moller‑Maersk a jejích integrovaných služeb, které omezuje přístup mezinárodních speditérů v mnoha ekonomikách prostřednictvím přechodu od smluvních ujednání ke spotovým sazbám, vyvolává vážné obavy ohledně významných změn v obchodní praxi a dlouhodobě zavedeném lex mercatoria v odvětví námořní dopravy. Upozornila na to Mezinárodní federace spedičních svazů (FIATA).
Máme novou vládu a nového ministra dopravy. Pro dopravce je vždy důležité, aby jakákoliv nová opatření a rozhodnutí dávala smysl, vycházela z reality a umožňovala jim podnikat za příznivých podmínek. Pro Sdružení ČESMAD Bohemia je klíčová též pravidelná komunikace s ministrem dopravy i ostatními politiky. S panem ministrem Martinem Kupkou jsme se sešli, jednání bylo velmi vstřícné a korektní a v hlavních bodech jsme se shodli.