Vydání 24/2021

Ing. Oldřich Sládek (ŽESNAD.CZ): Uvítáme každou reálnou iniciativu k převodu zboží na železnici

Zelená dohoda pro Evropu vidí v podpoře železniční dopravy reálnou cestu pro dekarbonizaci a usiluje o větší převod zboží ze silnic na koleje. V současné době však toto úsilí naráží na řadu překážek. O vyjádření k situaci v České republice jsme požádali Ing. Oldřicha Sládka, výkonného ředitele Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky (ŽESNAD.CZ).

Přístup COP26 k dekarbonizaci silniční dopravy zůstává nejasný

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU obecně přivítala dohodu dosaženou na konferenci COP26v Glasgow, která se týká posílení globálních opatření v oblasti klimatu a snahy o urychlení plánů dekarbonizace v krátkodobém horizontu. Podle IRU však stále přetrvává nejistota ohledně skutečných způsobů realizace.

Ceny v silniční nákladní dopravě se budou muset zvýšit

Současná turbulentní situace vyvolaná pandemií, zdražením energií a rozvrácením dodavatelsko‑od­běratelských řetězců postihuje prakticky všechny. Sdružení ČESMAD Bohemia se rozhodlo exaktně monitorovat situaci v oblasti silniční nákladní dopravy, tzv. Barometrem nákladní dopravy, kdy každé čtvrtletí provádí dotazníkové šetření mezi svými členy, zvlášť pro vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu.

Marie Vopálenská (ACRI): Zvýšení cen energií dopadá i na železniční průmysl

V posledních týdnech se objevují zprávy o zvýšení cen energií pro domácnosti. Nárůst cen však dopadá i na podnikatelské subjekty a ve velké míře může mít dopad na železniční průmysl v Česku, který zaměstnává přes 20 tisíc lidí a vytváří 1,4 procenta HDP. Vysoké ceny energií v Evropě totiž nahrávají asijské konkurenci, která může českým podnikům přebrat zakázky dumpingovou cenou, protože nemusí splňovat přísné emisní limity.

Začal vývoj české lokomotivy na vodík

Český výrobce lokomotiv CZ LOKO zahájil vývoj lokomotivy na vodíkový pohon pracovně označený jako HydrogenShunter 1000. Zatím je projekt ve fázi studie proveditelnosti, až ta ukáže, zda se bude stavět prototyp. Uvedl to Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO na technickém semináři ŽESNAD.CZ v Olomouci, kterého se účastnili přední zástupci železničního průmyslu a dopravců. Lokomotiva s maximálním výkonem až 800kW by měla k dobíjení trakčních baterií využívat vodíkové články.

ČD Cargo chce do roku 2030 investovat ročně tři až pět miliard korun

Začátkem listopadu se ve Špindlerově Mlýně uskutečnila tradiční Obchodní konference ČD Cargo, na níž se sešel management společnosti s obchodními partnery. Poté, co účastníky přivítal předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth a on‑line předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik, který se nemohl zúčastnit osobně, začal první blok patřící hostům.

Je třeba podpořit budování hlavních koridorů

Generální ředitelé společností působících v oblasti železniční infrastruktury diskutovali v listopadu v Bruselu v rámci Setkání na vysoké úrovni k infrastruktuře (HLIM) diskutovali o nadcházejících revizích nařízení TEN‑T a RFC, významu mezinárodní osobní železniční dopravy a urychlení digitalizace železnic.

Koalice RFF chce zvýšit podíl železnice

Koalice RFF se řídí se společnou vizí „učinit železniční nákladní dopravu ekologickou, multimodální a logistickou páteří pro všechny lidi v Evropě. Abychom toho dosáhli, potřebujeme modalshift usilující o 30procentní podíl železniční nákladní dopravy do roku 2030, uvádí se v prohlášení RFF.

Společnost METRANS je inovátorem v oblasti klimaticky neutrálních přeprav

Konec roku bývá obdobím předběžného bilancování. Všichni vnímáme, jak turbulentní dobou prochází námořní doprava, jak moc spolehlivé jsou jízdní řády kontejnerových lodí, k jakým zpožděním dochází. Proč zmiňujeme právě tento bod? Dle našeho názoru se právě od tohoto okruhu odvíjí mnoho následných problémů.

Nová úprava schvalování a údržby drážních vozidel

Senát schválil 27. října komplexní novelu zákona o dráhách, která (byť s ročním zpožděním) transponuje evropské směrnice o interoperabilitě a o bezpečnosti do českého právního řádu. Jde o důležitý krok při implementaci tzv. „čtvrtého železničního balíčku“.

Michaela Svrčková: MSC dlouhodobě těží z firemní kultury, která věří v lidi a v lokální týmy

Námořní doprava se v současné době musí vypořádávat s mnoha potížemi. Jak na tuto situaci reaguje společnost MSC Mediterranean Shipping Company a jak za těchto podmínek funguje její české zastoupení, o tom jsme hovořili s Micha­elou Svrčkovou, ředitelkou české a slovenské pobočky MSC.

Přístavy očekávají víc investic do infrastruktury

Ústřední svaz provozovatelů německých námořních přístavů (ZDS) v listopadu na své výroční tiskové konferenci hovořil nejen o současné napjaté situaci v německých námořních přístavech, ale také o tom, co přístavní průmysl považuje za nejdůležitější úkoly pro novou spolkovou vládu.

Mercedes-Benz Trucks: Modelová řada Actros slaví 25 let

Mercedes‑Benz uvedl v roce 1996 na trh modelovou řadu Actros vyvinutou speciálně pro dálkovou a těžkou rozvážkovou dopravu. Prodej první generace byl zahájen v roce 1996 u příležitosti 100. výročí vynálezu nákladního vozidla Gottliebem Daimlerem v roce 1896.

Datart zabalí díky nové lince přes 20 tisíc balíků denně

Český elektroprodejce zahájil provoz automatizovaného balicího stroje v moderním logistickém centru v Jirnech. Stroj zvládne zabalit až devět set balíků za hodinu, elektroprodejce tím zrychlí balení zásilek zhruba dvacetkrát. Automatizovaný balicí stroj s názvem Opera je po technologické stránce zcela novým řešením a zároveň je v Česku první instalací. Tato investice do skladových procesů je součástí příprav elektroprodejce na nadcházející vánoční sezónu.

Shoptet a Balikobot.cz pomáhají s expanzí

Největší poskytovatel e‑shopové platformy Shoptet rozšířil spolupráci s Balíkobotem, jakožto logistickým partnerem při expanzi internetových obchodů do zahraničí. Technologie Balíkobotu je plně integrována přímo v administraci Shoptetu, což e‑shopům umožňuje nastavení jednoduchých a bezchybných procesů expedice.

spinner